Please use this identifier to cite or link to this item: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/5334
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Melo, Marisol Vieira-
dc.creatorMoroso, Patricia-
dc.date2019-12-06-
dc.date.accessioned2022-04-20T14:10:22Z-
dc.date.available2019-12-06-
dc.date.available2022-04-20T14:10:22Z-
dc.date.issued2019-12-06-
dc.identifier.urihttps://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/5334-
dc.description.abstractThis research aims to identify the mobilized knowledge by Mathematics undergraduate students of the Federal University of Fronteira Sul Campus Chapecó when they noticed mathematical situations solved by students in transition from the early year of elementary school to the last years of middle school. This qualitative approach study which is based on a questionnaire, applied to twenty-five Mathematics undergraduate students who participate in the Pedagogical Residency Program / Capes (PRP), who are in situations of curricular internship and, consequently, of school experiences. These undergraduate resident students carry out their teaching initiation activities with the PRP, primarily in the final years of middle school, however, some actions of these residents were also developed in the early years. Thus, the undergraduate students were led to analyze questions that covered mathematical situations of the Early Years of Elementary School and as a result, express their knowledge about the proposed activities. Faced the answers of the undergraduate students, we sought evidence of the knowledge mobilized by them and for that reason the analysis was based on the knowledge base of Lee Shulman. In view of that, it is clear that the academic education of undergraduate resident students has been assimilated and put into practice, as they pointed to evidence of the necessary knowledge for teaching performance, such as content knowledge, general pedagogical knowledge, their students' knowledge and their own distinct ways of learning.pt_BR
dc.description.resumoA pesquisa visa identificar que conhecimentos são mobilizados por licenciandos do Curso de Matemática da Universidade Federal da Fronteira Sul Campus Chapecó ao se depararem com situações matemáticas resolvidas por estudantes em fase de transição dos Anos Iniciais para os Anos Finais do Ensino Fundamental. Esse estudo de abordagem qualitativa que, a partir de um questionário, aplicado a 25 licenciandos do Curso de Matemática que participam do Programa de Residência Pedagógica/Capes (PRP), que estão em situações de estágio curricular e, portanto, de vivências escolares. Estes licenciandos-residentes desenvolvem suas atividades de iniciação à docência junto ao PRP, prioritariamente nos Anos Finais do Ensino Fundamental, no entanto, algumas ações desses residentes foram desenvolvidas também nos Anos Iniciais. Assim, os licenciandos foram levados a analisar questões que abrangiam situações matemáticas dos Anos Iniciais do Ensino Fundamental e desse modo, manifestarem seus conhecimentos acerca das atividades propostas. Diante das respostas dos licenciandos buscaram-se indícios dos conhecimentos mobilizados por eles e, para tanto, a análise se fundamentou na base de conhecimentos de Lee Shulman. Desta forma, percebe-se que a formação acadêmica dos licenciandos-residentes vem sendo assimilada e colocada em prática, já que eles apontaram indícios dos conhecimentos necessários para a atuação docente, como conhecimento do conteúdo, conhecimento pedagógico geral e conhecimento dos alunos e suas formas distintas de aprender.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Rafael Pinheiro de Almeida (rafael.almeida@uffs.edu.br) on 2022-03-18T12:16:03Z No. of bitstreams: 1 MOROSO.pdf: 1201165 bytes, checksum: 42829f0e4134638f20cd4b2f05a4bb11 (MD5)en
dc.description.provenanceApproved for entry into archive by Franciele Scaglioni da Cruz (franciele.cruz@uffs.edu.br) on 2022-04-20T14:10:22Z (GMT) No. of bitstreams: 1 MOROSO.pdf: 1201165 bytes, checksum: 42829f0e4134638f20cd4b2f05a4bb11 (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2022-04-20T14:10:22Z (GMT). No. of bitstreams: 1 MOROSO.pdf: 1201165 bytes, checksum: 42829f0e4134638f20cd4b2f05a4bb11 (MD5) Previous issue date: 2019-12-06en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal da Fronteira Sulpt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCampus Chapecópt_BR
dc.publisher.initialsUFFSpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEnsino e aprendizagempt_BR
dc.subjectEnsino fundamentalpt_BR
dc.subjectMatemáticapt_BR
dc.subjectFormação de professorespt_BR
dc.titleTransição dos anos iniciais para os anos finais do ensino fundamental: os conhecimentos mobilizados por licenciandos em matemáticapt_BR
dc.typeArtigo Cientificopt_BR
Appears in Collections:Pedagogia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MOROSO.pdf1.17 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.