Please use this identifier to cite or link to this item: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/5377
Type: Monografia
Title: Platão e a educação entre os gregos
Author: Teixeira Junior, Fábio Timóteo
First advisor: Soares, Marcio
metadata.dc.contributor.referee1: Eidt, Celso
metadata.dc.contributor.referee2: Fabian, Eloi Pedro
Resume: O presente trabalho subdivide-se em cinco capítulos. No primeiro, “O lugar dos gregos na história da educação humana”, procuramos apresentar alguns aspectos significativos da educação grega, compreendida como paideia, e pontos relevantes sobre a arete. No segundo capítulo, “O movimento sofista”, trabalhamos sobre quem eram os sofistas e o seu impacto na história da educação. No terceiro capítulo, intitulado simplesmente de “Platão”, apresentamos uma pequena biografia sobre o mesmo Filósofo, o estado da educação que se apresentava em sua época e as concepções de Platão na formação do homem virtuoso. No quarto capítulo, “Crítica de Platão aos sofistas”, tratamos sobre qual era a visão platônica acerca dos aspectos educacionais dos sofistas, bem como suas severas críticas a eles. Por fim, no quinto, “A crítica de Platão à função educativa da poesia”, enfatizamos as divergências de pensamento entre o filósofo e os sofistas no que tange à função da poesia na educação do guardião e a arte como mimese. Desse modo, o trabalho tenta dar uma visão geral da educação helenista, o modo como o povo grego tratava e pensava a educação e como o movimento sofista lançou uma nova visão educacional, com aspectos mercadológicos. Chega-se, assim, ao que pensava Platão, com suas concordâncias e discordâncias para com o movimento sofista e sobretudo as suas duras críticas a esse mesmo movimento. A pretensão é mostrar um pouco o que Platão pensa sobre a educação, apontando como ele estava além de seu tempo ao propor uma educação voltada para o bem, que pode transformar o homem na nossa contemporaneidade.
Abstract: The present work is divided into five chapters. In the first, “The place of the Greeks in the history of human education”, we try to present some significant aspects of Greek education, understood as paideia, and relevant points about the arete. In the second chapter, “The Sophist Movement”, we worked on who the Sophists were and their impact on the history of education. In the third chapter, simply called “Plato”, we present a short biography about the same Philosopher, the state of education that was in his day and Plato's conceptions in the formation of the virtuous man. In the fourth chapter, “Plato's critique of the sophists”, we discussed what the Platonic view was about the educational aspects of the sophists, as well as their severe criticisms of them. Finally, in the fifth chapter, “Plato's critique of the educational function of poetry”, we emphasize the divergences of thought between the philosopher and the sophists regarding the function of poetry in the education of the guardian and art as mimesis. In this way, the work tries to give an overview of Hellenistic education, the way the Greek people treated and thought about education and how the Sophist movement launched a new educational vision, with market aspects. This leads to what Plato thought, with his agreement and disagreement with the Sophist movement and, above all, his harsh criticisms of that same movement. The intention is to show a little bit what Plato thinks about education, pointing out how he was beyond his time when proposing an education focused on the good, which can transform man in our contemporaneity.
Keywords: Paideia
Sofistas
Platão
Educação
Arete
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal da Fronteira Sul
Acronym of the institution: UFFS
College, Institute or Department: Campus Erechim
Type of Access: Acesso Aberto
URI: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/5377
Issue Date: Jan-2021
Appears in Collections:Filosofia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TEIXEIRA JUNIOR.pdf1.07 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.