Please use this identifier to cite or link to this item: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/5428
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Menoncini, Lucia-
dc.contributor.referee1Basei, Ana Maria-
dc.contributor.referee2Kist, Milton-
dc.creatorRosa, Ozéias Teixeira da-
dc.date2022-02-25-
dc.date.accessioned2022-04-28T18:40:17Z-
dc.date.available2022-04-28-
dc.date.available2022-04-28T18:40:17Z-
dc.date.issued2022-02-25-
dc.identifier.urihttps://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/5428-
dc.description.abstractThe actual assignment is based on the problem that there are divergences and confusions about the concepts of isometry and symmetry at Parâmetros Curriculares Nacionais– PCNs at Base Nacional Comum Curricular – BNCC, in textbook collections and in books intended mainly for mathematics teachers. Considering this problematic topic, it was conducted a meta-analysis research to investigate the issue: What is the relationship between isometry and symmetry of flat shapes? So, a sample of eleven works were analyzed. Seven of them are the most cited books in a sample of 74 dissertations, theses, or articles, which they have as main subject the isometry and/or symmetries. The other four works are related to the context of the New Mathematics Movement, because it was in this movement that the isometry and symmetries were inserted in the curriculum of Basic Education. The theoretical foundation was based on Raymond Duval's Theory of Semiotic Representation of Records. In special, it was performed treatments in the language records (natural and formal language) to compare definitions and concepts, and conversions were performed between representations in algebraic and figural records and vice versa, to compare and explain concepts and have demonstrations. The investigation of the relationship between isometry and symmetry involved discussions on the classification of isometries and symmetries, about symmetry and symmetrical figure, in addition to a resumption of the subjects of algebraic functions and structures, mainly dihedral and cyclic groups. The results of the analyzed works and the comparison of the data show us that there are no divergences on the concept of isometry because all the authors agree directly or indirectly that isometry is a geometric transformation which preserves distances. However, the same does not occur with the concept of symmetry and the classifications of isometry and symmetries, so these divergences implied a confusion about the relationship between isometry and symmetry. Thus, the symmetry is based on the concept of invariance because it is more formally accurate, because it is intrinsic to the study of algebraic structures and because all other interpretations about symmetry that omit or ignore the concept of invariance end up generating confusion.pt_BR
dc.description.resumoO presente trabalho parte da problemática de que há divergências e confusões em torno dos conceitos de isometria e de simetria nos Parâmetros Curriculares Nacionais – PCNs, na Base Nacional Comum Curricular – BNCC, em coleções de livros didáticos e em livros destinados principalmente a professores de matemática. Considerando essa problemática, foi realizada uma pesquisa meta-análise para investigar a questão: Qual a relação entre isometria e simetria de figuras planas? Para isso, uma amostra de onze obras foram analisadas. Sete delas, são os livros mais citados em uma amostra de 74 dissertações, teses ou artigos, que têm como assunto principal as isometrias e/ou simetrias. As outras quatro obras estão relacionadas ao contexto do Movimento da Matemática Moderna - MMM, pois foi nesse movimento que as isometrias e simetrias foram inseridas no currículo da Educação Básica. A fundamentação teórica se baseou na Teoria dos Registros de Representações Semióticas de Raymond Duval. Em especial, foram realizados tratamentos nos registros das línguas (língua natural e formal) para comparar definições e conceitos, e realizadas conversões entre representações nos registros algébrico e figural e vice-versa, para comparar e explicar conceitos e fazer demonstrações. A investigação da relação entre isometria e simetria envolveu discussões sobre a classificação das isometrias e simetrias, sobre a simetria e a figura simétrica, além de uma retomada dos assuntos de funções e estruturas algébricas, principalmente grupos diedrais e cíclicos. Os resultados das obras analisadas e o confronto dos dados mostram que não há divergências sobre o conceito de isometria, pois todos os autores concordam direta ou indiretamente que isometria é uma transformação geométrica que preserva distâncias. Contudo, o mesmo não ocorre com o conceito de simetria e as classificações das isometrias e simetrias, sendo que essas divergências implicaram em uma confusão sobre a relação entre isometria e simetria. Desta forma, a simetria se apoia no conceito de invariância, por este ser mais preciso formalmente, por estar intrínseco ao estudo de estruturas algébricas e pelo fato de que todas as outras interpretações sobre simetria que omitem ou ignoram o conceito de invariância, acabam gerando confusões.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Rafael Pinheiro de Almeida (rafael.almeida@uffs.edu.br) on 2022-04-28T13:37:49Z No. of bitstreams: 1 ROSA.pdf: 3730379 bytes, checksum: 8d0adffde61914c512d50a2a70178090 (MD5)en
dc.description.provenanceApproved for entry into archive by Franciele Scaglioni da Cruz (franciele.cruz@uffs.edu.br) on 2022-04-28T18:40:17Z (GMT) No. of bitstreams: 1 ROSA.pdf: 3730379 bytes, checksum: 8d0adffde61914c512d50a2a70178090 (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2022-04-28T18:40:17Z (GMT). No. of bitstreams: 1 ROSA.pdf: 3730379 bytes, checksum: 8d0adffde61914c512d50a2a70178090 (MD5) Previous issue date: 2022-02-25en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal da Fronteira Sulpt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCampus Chapecópt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação Profissional em Matemática em Rede Nacionalpt_BR
dc.publisher.initialsUFFSpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectMatemáticapt_BR
dc.subjectGeometriapt_BR
dc.subjectParâmetros Curriculares Nacionaispt_BR
dc.subjectBase Nacional Comum Curricularpt_BR
dc.subjectMovimento da Matemática Modernapt_BR
dc.subjectIsometriapt_BR
dc.subjectSimetriapt_BR
dc.titleUma discussão sobre a relação entre isometria e simetria através da meta análisept_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.levelMestrado profissionalpt_BR
Appears in Collections:Programa de Pós-Graduação Profissional em Matemática em Rede Nacional

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ROSA.pdf3.64 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.