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Campo DCValorIdioma
dc.contributor.advisor1Bölter, Serli Genz-
dc.contributor.referee1Felden, Eliane de Lourdes-
dc.contributor.referee2Nogueira, Sandra Vidal-
dc.creatorMartel, Rita Vanderléia-
dc.date2022-03-10-
dc.date.accessioned2022-05-10T11:39:55Z-
dc.date.available2022-
dc.date.available2022-05-10T11:39:55Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.urihttps://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/5479-
dc.description.abstractThe present research consists of an approach that has as reference the educational social public policy of creation of the Federal Institutes of Education, Science and Technology and, more specifically, the process of implantation and expansion of the Instituto Federal Farroupilha was investigated. Analyzing the contributions and impacts with regard to the limits and possibilities of improvement and contribution to regional development, with emphasis on Campus Santa Rosa as a promoter of development, through education. Thus, the relevance of knowing and understanding how this process develops within the Federal Institutes towards human, social and economic development in view of the conception of education from the prism of science and technology. Brazil is a continental country marked by great social and economic inequalities, whose education, until just over a decade ago, was centralized in large centers and cities with higher population rates. The proposed research was intended to investigate the process of implantation and expansion of the Instituto Federal Farroupilha and demonstrates the information both on the number of students served, as well as on the budget of investments used for the construction of the physical structure, costing expenses used to maintain the Campi in operation, in addition to serving students and student assistance activities by the multidisciplinary team in the care given to thousands of students over the years. In this way, the research contributes by demonstrating the work carried out within the institution, providing society in general with the fulfillment and scope of the desired educational purposes at the time of making the educational development plan, the concepts and guidelines and the approval of the creation law. of the Federal Institutes. Regarding the methodology used to achieve the proposed objectives, it follows a qualitative approach, of an exploratory nature, through bibliographic research and case study.pt_BR
dc.description.resumoA presente pesquisa consiste em uma abordagem que tem como referência a política pública social educacional de criação dos Institutos Federais de Educação Ciência e Tecnologia e, mais specificamente, investigou-se o processo de implantação e expansão do Instituto Federal Farroupilha. Analisando as contribuições e os impactos no que diz respeito aos limites e possibilidades de melhoria e aporte no desenvolvimento regional, com ênfase no Campus Santa Rosa como promotor do desenvolvimento, por meio da educação. Dessa forma, a relevância em conhecer e compreender como esse processo se desenvolve no interior dos Institutos Federais em direção ao desenvolvimento humano, social e econômico diante da concepção de um ensino sob o prisma da ciência e da tecnologia. O Brasil é um País continental marcado por grandes desigualdades sociais e econômicas, cuja educação até há pouco mais de uma década, era centralizada em grandes centros e cidades com maior índice populacional. Em relação à metodologia utilizada para atingir os objetivos propostos, segue uma abordagem qualitativa, de caráter exploratório, através da pesquisa bibliográfica e do estudo de caso. A pesquisa proposta, destinou-se a investigar o processo de implantação e expansão do Instituto Federal Farroupilha e demonstra as informações tanto de quantitativo de alunos atendidos, como do orçamentário de investimentos utilizados para a construção da estrutura física, gastos de custeio utilizados para manter os Campi em funcionamento, além do atendimento aos educandos e das atividades da assistência estudantil pela equipe multidisciplinar na atenção despendida a milhares de alunos ao longo dos anos. Dessa forma, a pesquisa contribui demonstrando o trabalho realizado dentro da instituição, dispondo para a sociedade em geral o cumprimento e o alcance dos propósitos educacionais almejados no momento da feitura do plano de desenvolvimento educacional, das concepções e diretrizes e da aprovação da lei de criação dos Institutos Federais.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Jane Lecardelli (jane.lecardelli@uffs.edu.br) on 2022-05-06T19:26:09Z No. of bitstreams: 1 MARTEL.pdf: 3666661 bytes, checksum: e81a28dee1db13b27f089952a9bd9a48 (MD5)en
dc.description.provenanceApproved for entry into archive by Franciele Scaglioni da Cruz (franciele.cruz@uffs.edu.br) on 2022-05-10T11:39:55Z (GMT) No. of bitstreams: 1 MARTEL.pdf: 3666661 bytes, checksum: e81a28dee1db13b27f089952a9bd9a48 (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2022-05-10T11:39:55Z (GMT). No. of bitstreams: 1 MARTEL.pdf: 3666661 bytes, checksum: e81a28dee1db13b27f089952a9bd9a48 (MD5) Previous issue date: 2022en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal da Fronteira Sulpt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCampus Cerro Largopt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Desenvolvimento e Políticas Públicaspt_BR
dc.publisher.initialsUFFSpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectPolíticas públicaspt_BR
dc.subjectDesenvolvimento econômicopt_BR
dc.subjectDesenvolvimento socialpt_BR
dc.titleOs Institutos Federais - modelo de educação promotor de desenvolvimento: um olhar sobre o Campus Santa Rosapt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.levelMestradopt_BR
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