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Campo DCValorIdioma
dc.contributor.advisor1Santos, Almir Paulo dos-
dc.contributor.referee1Loss, Adriana Salete-
dc.contributor.referee2Bonez, Juliane-
dc.creatorSiteneski, Andreia Salini-
dc.date2022-04-12-
dc.date.accessioned2022-05-12T19:38:41Z-
dc.date.available2022-05-10-
dc.date.available2022-05-12T19:38:41Z-
dc.date.issued2022-04-
dc.identifier.urihttps://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/5528-
dc.description.abstractThe present research discusses the theme of Assessment in Early Childhood Education in times of pandemic: dialogue, experiences and reflections, conjecturing the conceptions of Pre- 2 teachers of Early Childhood Education, and the evaluative opinions of public and private schools in the municipality of Erechim - LOL. It aims to understand the criteria and forms of evaluation carried out during the pandemic (COVID-19) in 2020, as well as difficulties and feelings during this process. The organization of this research arose from the concern around the pandemic period (COVID-19) that presented the reality of education, its challenges, difficulties in its various areas, however, it provided clarification regarding the importance of face-to-face education, including for evaluation. The methodology is qualitative document analysis (evaluative opinions) and a structured questionnaire with Pre 2 teachers in a public and private school. To address this issue, the research presented is organized into four sessions. Assessing “is a process of capturing needs, from the confrontation between the current situation and the desired situation, aiming at an intervention in reality to favor the approximation between both” (VASCONCELLOS, 1956, p. 85). It is evident that the evaluation in Early Childhood Education in the period of the pandemic (COVID-19), was carried out in different formats, with various perspectives. It required dialogue between education professionals to find alternatives to pedagogical practices, however, the virtual contact caused difficulties for families to follow the evaluation processes and methods, such as teaching and learning. This experience of remote teaching demonstrated its fragility and highlighted the importance of face-to-face teaching and its necessary human relationship between the student and the educator, especially in terms of evaluation.pt_BR
dc.description.resumoA presente pesquisa discute a temática da Avaliação na Educação Infantil em tempos de pandemia: diálogo, experiências e reflexões, conjeturando as concepções das professoras do Pré 2 da Educação Infantil, e os pareceres avaliativos de escolas da rede pública e privada do município de Erechim - RS. Tem como objetivo compreender quais foram os critérios e formas de avaliação realizadas durante a pandemia (COVID-19) no ano de 2020, bem como dificuldades e sentimentos durante esse processo.A organização desta pesquisa surgiu a partir da inquietação em torno do período pandêmico (COVID-19) que apresentou a realidade da educação, seus desafios, dificuldades em seus diversos âmbitos, porém, proporcionou esclarecimento em relação a importância da educação presencial, inclusive para a avaliação. A metodologia é qualitativa de análise documental (pareceres avaliativos) e de um questionário estruturado com professores/as do Pré 2 em uma escola pública e privada. Para darmos conta dessa problemática a pesquisa apresentada está organizada em quatro seções. Avaliar “é um processo de captação das necessidades, a partir do confronto entre a situação atual e a situação desejada, visando uma intervenção na realidade para favorecer a aproximação entre ambas” (VASCONCELLOS, 1956, p. 85). Evidencia-se que a avaliação na Educação Infantil no período da pandemia (COVID-19), foi realizada em diferentes formatos, com várias perspectivas. Exigiu diálogo entre os profissionais da educação, para encontrar alternativas para com as práticas pedagógicas, porém, o contato virtual, ocasionou dificuldades das famílias em acompanhar os processos e métodos avaliativos, como do ensino aprendizagem. Essa experiência do ensino remoto demonstrou sua fragilidade e ressaltou a importância do ensino presencial e sua relação humana necessária entre o educando e o educador em especial da avaliação.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Thiago Menezes Cairo (thiago.cairo@uffs.edu.br) on 2022-05-11T12:15:02Z No. of bitstreams: 1 SITENESKI.pdf: 924356 bytes, checksum: 272ee3dde215f0e51946a158a625006a (MD5)en
dc.description.provenanceApproved for entry into archive by Franciele Scaglioni da Cruz (franciele.cruz@uffs.edu.br) on 2022-05-12T19:38:41Z (GMT) No. of bitstreams: 1 SITENESKI.pdf: 924356 bytes, checksum: 272ee3dde215f0e51946a158a625006a (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2022-05-12T19:38:41Z (GMT). No. of bitstreams: 1 SITENESKI.pdf: 924356 bytes, checksum: 272ee3dde215f0e51946a158a625006a (MD5) Previous issue date: 2022-04en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal da Fronteira Sulpt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCampus Erechimpt_BR
dc.publisher.initialsUFFSpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAvaliação na Educação Infantilpt_BR
dc.subjectProfessorpt_BR
dc.subjectDiagnósticopt_BR
dc.titleAvaliação na educação infantil em tempos de pandemia: diálogo, experiências e reflexõespt_BR
dc.typeMonografiapt_BR
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