Please use this identifier to cite or link to this item:
https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/5587
Type: | Monografia |
Title: | Entre "irmãos": representações de masculinidades negras em disputa no rap de Bluesman (2018) |
Author: | Borsa, Matheus Eduardo |
First advisor: | Soares, Claudete Gomes |
metadata.dc.contributor.advisor-co1: | Perussatto, Melina Kleinert |
metadata.dc.contributor.referee1: | Arno, Fernanda |
metadata.dc.contributor.referee2: | Machado, Ricardo |
metadata.dc.contributor.referee3: | Rosa, Waldemir |
Resume: | Esse estudo é uma análise sobre as representações de masculinidades negras em disputa presentes no álbum Bluesman (2018) e na persona de seu criador, o rapper soteropolitano Baco Exu do Blues. Nesse empreendimento lançamos mão principalmente do cruzamento entre o álbum e outras fontes midiáticas, especialmente entrevistas, a fim de traçarmos a trajetória de Baco e observarmos como as intersecções identitárias protagonizaram e organizaram a construção de sua masculinidade negra, de suas projeções de sucesso e da ânsia de ser visto por representações contrárias aos estereótipos que recaem sobre os homens negros. A natureza do objeto em questão demanda a interdisciplinaridade, tomada nesta monografia como uma das dimensões de um projeto decolonial de conhecimento. No tocante a isso, o aporte oferecido pelas Ciências Sociais - especialmente os Estudos Culturais e os escritos do sociólogo Stuart Hall - articulado à sensibilidade teórico política do feminismo negro e associado às metodologias teóricas da História do Tempo Presente, foram de grande valia para o avanço da pesquisa. Constatamos que, tanto o álbum quanto a figura do artista Baco permitem encontrar nas masculinidades negras subjetividades que foram significativamente deixadas de lado nos debates das masculinidades, e mencioná-las torna-se um ato de afronta à colonialidade. |
Abstract: | This study is an analysis on the representations of black masculinities in dispute present in the album Bluesman (2018) and in the persona of its creator, the rapper soteropolitano Baco Exu do Blues. Therefore, we mainly use the crossing between the album and other media sources, especially interviews, in order to map Baco’s story and observe how the identity intersections assumed central role and organized the construction of his black masculinity, his projections of success and his desire to be seen contrarily to stereotypical representations that fall upon black men. The nature of the concerned object demands interdisciplinarity, taken in this monograph as one aspect of a decolonial project of knowledge. Regarding this, the contribution offered by the Social Sciences - particularly the Cultural Studies and the writings by the sociologist Stuart Hall - the articulation of the black feminist theoretical-political sensitivity and the association with the theoretical methodologies used in the History of Present Time were of great value to the advancement of this research. We have verified that both the album and the persona allow us to find subjectivities in black masculinities which were significantly forgotten in the debates about masculinities, and to mention them becomes an act against colonialism. |
Keywords: | Masculinidade negra Rap Música popular Baco Exu do Blues |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal da Fronteira Sul |
Acronym of the institution: | UFFS |
College, Institute or Department: | Campus Chapecó |
Type of Access: | Acesso Aberto |
URI: | https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/5587 |
Issue Date: | 14-Oct-2021 |
Appears in Collections: | História |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.