Please use this identifier to cite or link to this item: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/5624
Type: Monografia
Title: Educação ambiental no município de Entre Rios do Sul/RS
Author: Fiorentin, Eloisa Renata
First advisor: Bezerra, João Paulo Peres
metadata.dc.contributor.referee1: Fontanelli, Roberto Serena
metadata.dc.contributor.referee2: Costa, José Mário Leal Martins
Resume: O objetivo desta pesquisa foi identificar as ações de educação ambiental (EA) já executadas no município de Entre Rios do Sul/RS, enfatizando a importância da educação ambiental como principal instrumento da práxis geográfica. A EA, área ampla e significativa do conhecimento humano, foi construída por um processo histórico em escala global. A evolução do conhecimento desenvolvido por meio da EA, diante da sociedade, aconteceu e acontece em meio às transformações forjadas na relação entre o homem e a natureza. As etapas metodológicas que viabilizaram o cumprimento dos objetivos (geral e específicos) foram: elaboração da revisão da bibliografia, com vistas à reflexão crítica sobre EA; identificação e sistematização das ações voltadas à EA já executadas no município estudado; análise das ações de EA identificadas através dos modelos conceituais para sustentabilidade e as concepções de EA. Para o desenvolvimento deste trabalho, utilizou-se uma abordagem qualitativa, de natureza exploratória, com o objetivo de compreender como evoluiu e como este debate foi ficando mais forte no decorrer do tempo. A análise e classificação das ações de EA foram feitas com base nos textos centrais de Boff (2012) e Rodriguez e Silva (2013). Para além dos resultados esperados da pesquisa, a proposta contribuiu para a formação acadêmica e profissional.
Abstract: The objective of this search was to identify the actions of environmental education (EE) that were carried out in the city of Entre Rios do Sul/RS, emphasizing the importance of environmental education as the main instrument of geographic praxis. EE, a broad and significant area of human knowledge, was built by a historical process on a global scale. The evolution of knowledge developed through EE, in front of society, happened and happens amidst the transformations forged in the relationship between man and nature. The methodological steps that enabled the fulfillment of the objectives (general and specific) were: elaboration of the bibliography review, with a view to critical reflection on EE; identification and systematization of actions aimed at EE already carried out in the studied municipality; analysis of EE actions identified through conceptual models for sustainability and EE conceptions. For the development of this work, a qualitative and exploratory approach was used, with the objective of understand how it evolved and how this debate grew stronger over time. The analysis and classification of EE actions were based on the central texts of Boff (2012) and Rodriguez and Silva (2013). In addition to the expected results of the research, the proposal contributed to academic and professional training.
Keywords: educação ambiental
Entre Rios do Sul-RS
sustentabilidade
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal da Fronteira Sul
Acronym of the institution: UFFS
College, Institute or Department: Campus Erechim
Type of Access: Acesso Aberto
URI: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/5624
Issue Date: Oct-2021
Appears in Collections:Geografia - Licenciatura

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
FIORENTIN.pdf2.33 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.