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Campo DCValorIdioma
dc.contributor.advisor1Cambrussi, Morgana Fabiola-
dc.contributor.referee1Gritti, Letícia Lemos-
dc.contributor.referee2Snichelotto, Cláudia Andrea Rost-
dc.creatorErnzen, Aline Aparecida-
dc.date2023-02-27-
dc.date.accessioned2023-04-13T13:04:01Z-
dc.date.available2023-04-11-
dc.date.available2023-04-13T13:04:01Z-
dc.date.issued2023-02-27-
dc.identifier.urihttps://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/6477-
dc.description.abstractThis investigation relates the ways of constructing the conceptual metaphor of MOVING UP IN THE WORLD (SUBIR NA VIDA, in Portuguese) to the abstract representation of the staircase and upward and downward movements. The context in which this metaphor circulates was taken from a journalistic television article that discusses meritocracy as a fallacy to justify social inequalities under the allegation that the individual’s efforts is the only result to social and economic mobility. The object of study discusses the association of different representations of upward and downward movements on staircases and directional orientations to make abstract concepts —such as social mobility and social inequality— more concrete. The purpose is to analyze and explain the processes involved in this metaphorical construction using the premises of Cognitive Linguistics, especially Lakoff and Johnson’s (1980) theory of metaphor. This approach understands language as a human ability incorporated into the individual’s global cognition; i.e., it is related to cognitive abilities such as metaphorization, categorization, prototypicality, among others. Within this theoretical background, the methodologic procedures applied were the following: (i) contextualization of how the conceptual metaphor MOVE UP IN THE WORLD was used in the television program selected; (ii) detailing the different associative processes created between the source and the target domains and how they are triggered to produce the metaphor; (iii) explanation of how the investigated phenomenon is a metaphorical and complementary verbal-visual projection. The results indicated that there is an instantiation of a verbal-visual metaphor from the symbolic imagery representation of the “staircase”, exploring its possibilities of directional orientation related to upward and downward movements, with or without mechanical action. It is through this verbal-visual instantiation that the aforementioned metaphor occurs for a critical approach to the concept of meritocracy, supported by the television article.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho investiga os processos de construção da metáfora conceitual SUBIR NA VIDA, representada por meio da abstração da figura da escada e do modo de movimento para cima/para baixo. O contexto de uso da metáfora investigado nesta análise está delimitado por uma matéria jornalística produzida em torno da temática da meritocracia como falácia para justificar as desigualdades sociais, sob a alegação de que a ascensão social e econômica seria apenas resultado de esforços individuais. Na reportagem analisada, as diferentes representações dos modos de movimento direcionado para cima/para baixo são associadas a escadas e a orientações direcionais para tornar mais concretos os conceitos abstratos de ascensão social, desigualdade de condições sociais. Neste estudo, pretende-se explanar e analisar os processos envolvidos nessa construção metafórica, utilizando-se as premissas da Linguística Cognitiva, especialmente da teoria da metáfora de Lakoff e Johnson (1980). Nessa abordagem, a linguagem é vista como uma capacidade humana incorporada à cognição global do indivíduo, em outras palavras, relaciona-se com capacidades cognitivas, tais como metaforização, categorização, prototipicidade, entre outras. A partir deste aporte teórico, o estudo se desenvolveu principalmente pelas seguintes ações metodológicas: (i) contextualização do emprego da metáfora conceitual SUBIR NA VIDA utilizada em um programa televisivo; (ii) detalhamento dos diferentes processos associativos criados entre o domínio-fonte e o domínio-alvo e de como são acionados para produzir a metáfora selecionada; (iii) explanação do fenômeno investigado como uma projeção metafórica complementar verbo-visual. Os resultados da pesquisa apontaram que ocorre a instanciação de uma metáfora verbo--visual a partir da representação simbólica da “escada” como figura, explorando-se suas possibilidades de orientação direcional do movimento para cima/para baixo, com ou sem ação mecânica. Por meio dessa instanciação verbo-visual ocorre a metáfora SUBIR NA VIDA para uma abordagem crítica do conceito de meritocracia sustentada pela matéria televisiva.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Biblioteca Chapeco (biblio.ch@uffs.edu.br) on 2023-04-11T18:32:12Z No. of bitstreams: 1 ERNZEN.pdf: 1704365 bytes, checksum: b0d89ad5bda56872b997fa863822cb5d (MD5)en
dc.description.provenanceApproved for entry into archive by Franciele Scaglioni da Cruz (franciele.cruz@uffs.edu.br) on 2023-04-13T13:04:01Z (GMT) No. of bitstreams: 1 ERNZEN.pdf: 1704365 bytes, checksum: b0d89ad5bda56872b997fa863822cb5d (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2023-04-13T13:04:01Z (GMT). No. of bitstreams: 1 ERNZEN.pdf: 1704365 bytes, checksum: b0d89ad5bda56872b997fa863822cb5d (MD5) Previous issue date: 2023-02-27en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal da Fronteira Sulpt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCampus Chapecópt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Estudos Linguísticospt_BR
dc.publisher.initialsUFFSpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectLinguística congnitivapt_BR
dc.subjectMetáforapt_BR
dc.subjectFiguras de palavraspt_BR
dc.subjectGramáticapt_BR
dc.titleA metáfora conceitual "subir na vida"pt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.levelMestradopt_BR
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