Please use this identifier to cite or link to this item: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/6834
Type: Monografia
Title: Educação matemática indígena em Santa Catarina: uma percepção da legislação e a realidade
Author: Catarina, Édson Santa
First advisor: Borges, Pedro Augusto Pereira
metadata.dc.contributor.referee1: Menoncini, Lucia
metadata.dc.contributor.referee2: Binotto, Rosane Rossato
Resume: O trabalho consiste em analisar a política educacional da Educação Matemática Indígena, na etapa dos anos finais do Ensino Fundamental, no estado de Santa Catarina, a partir dos documentos oficiais e/ou livros e materiais didáticos, a fim de identificar como contempla os elementos da cultura indígena e não indígena. O embasamento teórico está ancorado no Programa Etnomatemática, fundamentado em D’Ambrosio, Bernardi e Silva. A abordagem metodológica é de caráter qualitativo e o estudo bibliográfico e documental com base na análise de conteúdo de Bardin. O corpus desta pesquisa está constituído pelo documento referente à Política da Secretaria de Estado da Educação de educação escolar indígena, pela resolução CEE/SC nº 068, de 11 de dezembro de 2018, pelos livros didáticos Teláris Matemática e Araribá conecta matemática e pelos materiais didáticos elaborados na realidade escolar indígena. Os resultados obtidos são de que apesar da legislação contemplar os elementos da etnomatemática indígena, os livros didáticos não abordam os conceitos matemáticos associados aos elementos culturais indígenas.
Abstract: The work consists of analyzing the educational policy of Indigenous Mathematics Education, in the final years of Elementary School, in the state of Santa Catarina, based on official documents and/or books and teaching materials, in order to identify how it contemplates the elements of indigenous and non-indigenous cultures. The theoretical basis is anchored in the Ethnomathematics Program, based on D'Ambrosio, Bernardi e Silva. The methodological approach is qualitative and the bibliographical and documentary study is based on Bardin's content analysis. The corpus of this research is constituted by the document referring to the Policy of the State Secretary of Education for indigenous school education, by the resolution CEE/SC nº 068, of December 11, 2018, by the textbooks Teláris Mathematica and Araribá Conecta Mathematics and by the didactic materials elaborated in the indigenous school reality. The results obtained are that despite the legislation contemplating the elements of indigenous ethnomathematics, the textbooks do not address the mathematical concepts associated with indigenous cultural elements.
Keywords: Santa Catarina
Ensino e aprendizagem
Política educacional
Matemática
Grupos étnicos
Grupos indígenas
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal da Fronteira Sul
Acronym of the institution: UFFS
College, Institute or Department: Campus Chapecó
Type of Access: Acesso Aberto
URI: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/6834
Issue Date: 12-Jul-2023
Appears in Collections:Matemática

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
CATARINA.pdf2,01 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.