Please use this identifier to cite or link to this item: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/6858
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Richit, Adriana-
dc.contributor.advisor-co1Schaeffer, André Gustavo-
dc.contributor.referee1Loss, Adriana Salete-
dc.contributor.referee2Lessa, Valéria Espíndola-
dc.creatorOstrzyzek, Cleuza Lucia Stempkowski-
dc.date2023-07-13-
dc.date.accessioned2023-08-14T17:23:42Z-
dc.date.available2023-08-10-
dc.date.available2023-08-14T17:23:42Z-
dc.date.issued2023-07-
dc.identifier.urihttps://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/6858-
dc.description.abstractThe objective of this work is to analyze the possibilities of the exploratory approach to help the teaching and learning of fractions in the fifth year of Elementary School I. Based on the understanding that the exploratory approach is a term that is still little used, and that notoriously has been brought to studies, analyzed and discussed. We seek to understand how the exploratory approach has been discussed, approached and used. The exploratory approach consists of a class in which the student is introduced to an activity in which he has the possibility to investigate research and question how the activity can be resolved. In the exploratory approach, the teacher is a mediator and not a holder of knowledge. The research presents a contextualization about the exploratory approach in teaching fractions for the fifth grade. The central theme of the project is the teaching and learning of fractions for the fifth year, from the perspective of an exploratory approach. Our problem is focused on understanding how the exploratory approach helps in teaching and learning fractions in the fifth year of Elementary School. For this understanding, at first, we used authors and researchers who study the subject, such as João Pedro da Ponte and Marisa Quaresma, who brought in a lecture given at II SILSEM - 2023, the subject addressing and exposing how the exploratory approach should happen in the teaching of fractions. Following our research, we searched the BNCC (document that governs Brazilian teaching regulations), the research was also focused on BDTD, as a source of dissertations on the research topic, and seven dissertations were found, which did not directly bring the subject , two categories were found, “Changes in the teaching of fractions based on the exploratory approach, teacher qualification” and “Role of the student in the learning process according to the exploratory approach, student in focus” which, analyzed separately, bring an understanding of how the learning process takes place. Teaching and learning of fractions from the perspective of the exploratory approach. As a result of the research we can understand that it is necessary to qualify teachers for teaching and student learning, the research also demonstrates the need to understand that the teacher is a mediator and not a holder of knowledge. Still from the analysis of the second category, we realized that it shows us the importance of keeping the focus on the student, bringing him as a protagonist, so that he can appropriate the knowledge. The conclusion of the research reveals the need for teacher qualification courses, especially in the focus of our research, the teaching of Mathematics under an exploratory approach, as well as the importance of bringing the student closer and giving him the opportunity to research, analyze and understand of proposed mathematical activities.pt_BR
dc.description.resumoO objetivo do trabalho é analisar as possibilidades da abordagem exploratória para auxiliar o ensino e a aprendizagem de frações no quinto ano do Ensino Fundamental I. A partir da compreensão de que à abordagem exploratória se tratar de um termo ainda pouco utilizado, e que notoriamente tem sido trazido para estudos, analisado e discutido. Buscamos compreender como a abordagem exploratória vem sendo discutida, abordada e utilizada. A abordagem exploratória se constitui de uma aula na qual o aluno é apresentado a uma atividade em que ele tem a possibilidade de investigar, pesquisar e questionar sobre como a atividade pode ser resolvida. Na abordagem exploratória o professor é mediador e não detentor de conhecimento. A pesquisa apresenta uma contextualização sobre a abordagem exploratória no ensino de frações para o quinto ano. O tema central do projeto é o ensino e a aprendizagem de frações para o quinto ano, sob a perspectiva de uma abordagem exploratória. Nosso problema está voltado para a compreensão de como a abordagem exploratória auxilia no ensino e aprendizagem de frações no quinto ano do Ensino Fundamental. Para esta compreensão em um primeiro momento utilizamos autores e pesquisadores que estudam o assunto, como João Pedro da Ponte e Marisa Quaresma que trouxeram em uma palestra proferida no II SILSEM – 2023, o assunto abordando e expondo como deve acontecer a abordagem exploratória no ensino de frações. Seguindo nossa pesquisa buscamos na BNCC (documento que rege as normativas de ensino brasileiras), a pesquisa também foi voltada para a BDTD, como fonte de dissertações sobre o tema da pesquisa, sendo que foram encontrados sete dissertações, as quais não traziam diretamente o assunto, encontradas duas categorias, “Mudanças no ensino de frações a partir da abordagem exploratória, qualificação do professor” e “Papel do aluno no processo de aprendizagem segundo a abordagem exploratória, aluno em foco” que analisadas em separado trazem um entendimento de como acontece o ensino e a aprendizagem de frações sob a perspectiva da abordagem exploratória. Como resultados da pesquisa podemos compreender que se faz necessário a qualificação dos professores para o ensino e a aprendizagem dos alunos, também a pesquisa demostra a necessidade de entendimento de que o professor é mediador e não detentor do conhecimento. Ainda da analise da segunda categoria percebemos que ela nos mostra importância de manter o foco no aluno, trazer ele como protagonista, para que o mesmo possa se apropriar do conhecimento. A conclusão da pesquisa revela a necessidade de cursos de qualificação de professores em especial no foco de nossa pesquisa o ensino da Matemática sob uma abordagem exploratória, bem como, a importância de aproximar o aluno e oportunizar a ele a pesquisa, a análise e a compreensão das propostas de atividades matemáticas.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Thiago Menezes Cairo (thiago.cairo@uffs.edu.br) on 2023-08-11T12:21:55Z No. of bitstreams: 1 OSTRZYZEK.pdf: 986071 bytes, checksum: 39150ea8c8d9da86005e71908e9c39ca (MD5)en
dc.description.provenanceApproved for entry into archive by Franciele Scaglioni da Cruz (franciele.cruz@uffs.edu.br) on 2023-08-14T17:23:42Z (GMT) No. of bitstreams: 1 OSTRZYZEK.pdf: 986071 bytes, checksum: 39150ea8c8d9da86005e71908e9c39ca (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2023-08-14T17:23:42Z (GMT). No. of bitstreams: 1 OSTRZYZEK.pdf: 986071 bytes, checksum: 39150ea8c8d9da86005e71908e9c39ca (MD5) Previous issue date: 2023-07en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal da Fronteira Sulpt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCampus Erechimpt_BR
dc.publisher.initialsUFFSpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAbordagem Exploratóriapt_BR
dc.subjectEnsino e Aprendizagempt_BR
dc.subjectEnsino de Fraçõespt_BR
dc.titleAbordagem exploratória de frações no 5º ano do ensino fundamentalpt_BR
dc.typeMonografiapt_BR
Appears in Collections:Pedagogia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
OSTRZYZEK.pdf962.96 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.