Please use this identifier to cite or link to this item: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/701
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Almeida Junior, Vicente de Paula-
dc.creatorZanotelli, Paula Maria-
dc.date2016-08-05-
dc.date.accessioned2017-07-07T19:17:13Z-
dc.date.available2017-07-07-
dc.date.available2017-07-07T19:17:13Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.urihttps://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/701-
dc.description.abstractThis thesis addresses “The concepts of assessment of learning in High School in the State of Rio Grande do Sul and Santa Catarina (2010-2014)”. Starting from the question of what the concepts of assessment of learning in High School present in the documents of the state of Rio Grande do Sul and Santa Catarina are, it was defined as a main objective to examine the conceptual and referential frameworks of assessment of learning in both states. This analysis is necessary because it brings to the discussion the concern about the assessment of learning in high school, since it is correlated with a political agenda aimed at ensuring the right to education and the quality of students’ learning. The materials selected for the development of the research were (i) the Pedagogical Proposal and the Standard School Rules for the Polytechnic School and Professional Education Integrated with High School in the state of Rio Grande do Sul and (ii) Santa Catarina’s Curricular Proposal. The selection of documents allowed a diagnostic study in order to make understandable the relationship between the proposals of each state and the analysis itself of the concepts of assessment of learning present in the debate agenda of the subject in question. The study of the selected materials was based on document analysis. Concurrently with the analysis, a literature review was conducted to identify the contextual elements that directly or indirectly motivated the formulation of the proposals under consideration. To support the theoretical arguments, we found three categories, which were the basis for the analysis of the concepts of assessment of learning, namely: technical-instrumental assessment, dialogic assessment and control assessment. By examining these concepts in the official documents of the state of Santa Catarina and Rio Grande do Sul, the study showed that the presence of dialogical concepts of assessment of learning is recommended in documents, the technical-instrumental aspect of the assessment process is removed, but the control assessment aspect is not disregarded. In this perspective, the research is part of the debate which seeks to make the assessment of learning in high school the center of Brazilian educational policies, highlighting, in our view, the need to perform it under a new look, that is, recognizing, in the assessment of learning in high school, fruitful discussions to improve Brazilian public schools’ conditions of quality.pt_BR
dc.description.resumoA presente dissertação tem como tema “As concepções de avaliação da aprendizagem no Ensino Médio do Estado do Rio Grande do Sul e de Santa Catarina (2010-2014)”. Partindo da problemática de quais são as concepções de avaliação da aprendizagem no Ensino Médio presentes nos documentos do Estado do Rio Grande do Sul e de Santa Catarina, foi definido como objetivo central examinar os marcos conceituais e referenciais de avaliação da aprendizagem em ambos os Estados. Esse exame se faz necessário porque traz para a discussão a inquietude sobre a avaliação da aprendizagem no Ensino Médio, visto que ela está correlacionada a uma agenda política que visa assegurar o direito à educação, bem como a qualidade da formação e da aprendizagem dos estudantes. Os materiais selecionados para o desenvolvimento da investigação foram (i) a Proposta Pedagógica e o Regimento Escolar Padrão para o Ensino Médio Politécnico (EMP) e Educação Profissional Integrada ao Ensino Médio do Estado do Rio Grande do Sul e (ii) a Proposta Curricular de Santa Catarina. A seleção dos documentos permitiu a realização de estudo diagnóstico para tornar compreensível a relação entre as propostas de cada Estado e a própria reflexão sobre as concepções de avaliação da aprendizagem presentes na agenda de debates da temática em questão. O estudo dos materiais selecionados foi baseado na análise documental. Concomitantemente à análise, foi realizada revisão bibliográfica para identificar os elementos contextuais que de forma direta ou indireta fundamentaram a formulação das propostas em exame. Para sustentar os argumentos teóricos, constatamos três categorias, as quais serviram de base à análise sobre as concepções de avaliação da aprendizagem, a saber: avaliação técnica-instrumental, avaliação dialógica e avaliação de controle. Ao examinar tais concepções nos documentos oficiais do Estado de Santa Catarina e do Rio Grande do Sul, o estudo revelou que a presença de concepções dialógicas de avaliação da aprendizagem é preconizada nos documentos, suprimindo o caráter técnico-instrumental do processo avaliativo, mas não desconsiderando o caráter de avaliação de controle. Nessa perspectiva, a pesquisa insere-se no debate que busca tornar a avaliação da aprendizagem no Ensino Médio o centro das políticas educacionais brasileiras, evidenciando, no nosso entender, a necessidade de realizá-lo sob um novo olhar, isto é, reconhecendo na avaliação da aprendizagem do Ensino Médio discussões fecundas para a melhoria das condições de qualidade das escolas públicas brasileiras.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Jeferson Rodrigues de Lima (jeferson.lima@uffs.edu.br) on 2017-07-07T16:42:54Z No. of bitstreams: 1 ZANOTELLI.pdf: 1196715 bytes, checksum: e77e67943e9379a4b54dee52537df99e (MD5)en
dc.description.provenanceApproved for entry into archive by Diego dos Santos Borba (dborba@uffs.edu.br) on 2017-07-07T19:17:13Z (GMT) No. of bitstreams: 1 ZANOTELLI.pdf: 1196715 bytes, checksum: e77e67943e9379a4b54dee52537df99e (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2017-07-07T19:17:13Z (GMT). No. of bitstreams: 1 ZANOTELLI.pdf: 1196715 bytes, checksum: e77e67943e9379a4b54dee52537df99e (MD5) Previous issue date: 2016en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal da Fronteira Sulpt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCampus Chapecó-
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educação-
dc.publisher.initialsUFFSpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAvaliação da aprendizagempt_BR
dc.subjectEnsino médiopt_BR
dc.subjectPolíticas educacionaispt_BR
dc.titleAs concepções de avaliação da aprendizagem no ensino médio do estado do Rio Grande do Sul e de Santa Catarina (2010-2014)pt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.levelMestradopt_BR
Appears in Collections:Programa de Pós-Graduação em Educação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ZANOTELLI.pdf1.17 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.