Please use this identifier to cite or link to this item: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/7074
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Beltrame, Lisaura Maria-
dc.contributor.referee1Lazarotto, Aline-
dc.contributor.referee2Riveiro, Andrea Simões-
dc.creatorAlves, Adriely dos Santos-
dc.date2023-07-19-
dc.date.accessioned2023-10-18T17:13:35Z-
dc.date.available2023-09-14-
dc.date.available2023-10-18T17:13:35Z-
dc.date.issued2023-07-19-
dc.identifier.urihttps://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/7074-
dc.description.abstractThe present research has as its theme, The Photographic Language in Childhood Education and it is a project with inspiration in ethnography, carried out with children of 4 and 5 years old in CEIM Trilha do Saber in the city of Guatambu - SC in the year 2023, aiming to understand what is the perception of beauty in the educational environment according to the vision of children, these considered in this research as protagonists of the educational process. The methodology used is qualitative research inspired by ethnography and research with children. A didactic sequence was used for data collection, which included four instruments: observations, where simple observations were made, in the class authorized by the institution, with records in a field diary; a photographic workshop where the basics of photography and image composition were presented; photographic records where children in possession of the camera made their records of CEIM, and finally semi-structured interviews, were conducted with the children. Subsequently, the analysis of the speeches and photographic records produced by the children was also inserted, to identify their vision of CEIM. The results obtained made us see photography as a powerful form of visual expression that has the potential to enrich the educational process in early childhood education and that allows children to express themselves, observe the world around them and uniquely share their experiences.pt_BR
dc.description.resumoA presente pesquisa tem como tema, A Linguagem Fotográfica na Educação Infantil e trata-se de um projeto com inspiração em etnografia, realizado com crianças de 4 e 5 anos no CEIM Trilha do Saber na cidade de Guatambu - SC no ano de 2023, objetivando compreender qual a percepção do belo no ambiente educativo de acordo com a visão das crianças, estas tidas nessa pesquisa como protagonistas do processo educativo. A metodologia utilizada é a pesquisa qualitativa com inspiração na etnografia e a pesquisa com crianças. Foi utilizada uma sequência didática para coleta dos dados, que contemplou quatro instrumentos: observações onde foram realizadas observações simples, na turma autorizada pela instituição, com registros em diário de campo; oficina fotográfica onde foram apresentadas as noções básicas de fotografia e composição de imagens; registros fotográficos onde as crianças em posse da câmera fotográfica fizeram seus registros do CEIM, e por fim foram realizadas entrevistas semiestruturadas com as crianças. Posteriormente, inseriu-se também a análise das falas e registros fotográficos produzidos pelas crianças, para identificar a sua visão sobre o CEIM. Os resultados obtidos nos fizeram ver a fotografia como uma forma poderosa de expressão visual que tem o potencial de enriquecer o processo educativo na educação infantil e que permite que as crianças se expressem, observem o mundo ao seu redor e compartilhem suas experiências de maneira única.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Biblioteca Chapeco (biblio.ch@uffs.edu.br) on 2023-09-14T10:42:05Z No. of bitstreams: 1 ALVES.pdf: 14721850 bytes, checksum: cb17dc7319f65a3f7ece651b52b95800 (MD5)en
dc.description.provenanceApproved for entry into archive by Franciele Scaglioni da Cruz (franciele.cruz@uffs.edu.br) on 2023-10-18T17:13:35Z (GMT) No. of bitstreams: 1 ALVES.pdf: 14721850 bytes, checksum: cb17dc7319f65a3f7ece651b52b95800 (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2023-10-18T17:13:35Z (GMT). No. of bitstreams: 1 ALVES.pdf: 14721850 bytes, checksum: cb17dc7319f65a3f7ece651b52b95800 (MD5) Previous issue date: 2023-07-19en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal da Fronteira Sulpt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCampus Chapecópt_BR
dc.publisher.initialsUFFSpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectFotografiapt_BR
dc.subjectEnsino e aprendizagempt_BR
dc.subjectEducação infantilpt_BR
dc.subjectCriançaspt_BR
dc.subjectLinguagempt_BR
dc.titleA linguagem fotográfica na educação infantil: o CEIM sob o olhar da criançapt_BR
dc.typeMonografiapt_BR
Appears in Collections:Pedagogia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ALVES.pdf14.38 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.