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Campo DCValorIdioma
dc.contributor.advisor1Almeida, Antonio Cavalcante de-
dc.creatorCastilho, Alessandra de Souza-
dc.date2014-
dc.date.accessioned2023-11-23T18:00:43Z-
dc.date.available2023-11-23T18:00:43Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifier.urihttps://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/7196-
dc.description.abstractThis study researched relevant documents that guide Full-Time Education and Indigenous School Education. Guidelines for the Implementation of Full-Time Education State Department of Education (SEED), Curricular Reference for Indigenous Schools (RCNEI), one of the first documents that guide Indigenous Education LDB 9394/96, Federal Laws and Decrees, Pedagogical Political Project, in which information was sought about the history of the school analyzed. In addition, the booklet for indigenous peoples "Indigenous rights in the Federal Constitution" was used: Recife 1993, published by Rosane Lacerda, and Chapter VIII "On Indians" in the Federal Constitution, seeking subsidies to find paths for a possible implementation at the Segsó Tánh Sá Indigenous State College, Palmas Indigenous Land, Paraná. Furthermore, the research should awaken and encourage the interest of the school community in relation to Full-Time Education, aiming to present an analysis of the implementation processes to indigenous leaders in order to seek the best ways to implement the proposal in the school.pt_BR
dc.description.resumoEste estudo pesquisou documentos relevantes que norteiam a Educação em Tempo Integral e a Educação Escolar Indígena. Orientações para Implementação da Educação em Tempo Integral Secretaria do Estado de Educação (SEED), Referencial Curricular para as Escolas Indígenas (RCNEI), um dos primeiros documentos que norteiam a Educação Indígena LDB 9394/96, Leis e Decretos Federais, Projeto Político Pedagógico, em que buscou-se informações do histórico da escola analisada. Além disso, utilizou-se a cartilha para os povos indígenas "Os direitos Indígenas na Constituição Federal" : Recife 1993, publicada por Rosane Lacerda, e o Capítulo VIII "Dos Índios" na Constituição Federal, buscando subsídios para encontrar caminhos para uma possível implantação no Colégio Estadual Indígena Segsó Tánh Sá, Terra Indígena Palmas, Paraná. Além disso, a pesquisa deverá despertar e fomentar o interesse da comunidade escolar em relação à Educação em Tempo Integral, objetivando apresentar uma análise sobre os processos de implantação às lideranças indígenas no sentido buscar os melhores caminhos para implantação da proposta na escola.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Suelen Spindola Bilhar (suelen.bilhar@uffs.edu.br) on 2023-10-25T17:41:24Z No. of bitstreams: 1 CASTILHO.pdf: 35391228 bytes, checksum: a50c0be34b97b7955701e7f0fd31aa79 (MD5)en
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dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2023-11-23T18:00:43Z (GMT). No. of bitstreams: 1 CASTILHO.pdf: 35391228 bytes, checksum: a50c0be34b97b7955701e7f0fd31aa79 (MD5) Previous issue date: 2014en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal da Fronteira Sulpt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCampus Laranjeiras do Sulpt_BR
dc.publisher.initialsUFFSpt_BR
dc.rightsAcesso Restritopt_BR
dc.subjectEducação integralpt_BR
dc.subjectEducação indígenapt_BR
dc.titlePossível implantação da educação em tempo integral no Colégio Estadual Indígena Segsó Tánh Sá na aldeia indígena Kaigang de Palmas PRpt_BR
dc.typeMonografiapt_BR
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