Please use this identifier to cite or link to this item:
https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/7266
Type: | Monografia |
Title: | Tecnologias de informação e comunicação na educação: uma reflexão a partir da escola indígena Kókoj Ty Han Ja |
Author: | Santos, Josiane de Paula Luis dos |
First advisor: | Mendes, Marciane Maria |
metadata.dc.contributor.advisor-co1: | Darós, Ronaldo César |
Resume: | O presente trabalho tem por objetivo refletir sobre as Tecnologias de Informação e Comunicação (TICs) e suas implicações na educação, em específico na Escola Estadual Indígena Kókoj Ty Han Ja, localizada na Terra Indígena (TI) de Mangueirinha, município de Mangueirinha, Estado do Paraná, temática que está interligada à realidade presente e ao cotidiano escolar. Para isso, buscou-se, por meio de estudos bibliográficos e documentais, compreender as tecnologias, as possibilidades e a importância dessa ferramenta como recurso didático para uma aula dinâmica e diferenciada, visando entender se cabe à escola indígena utilizar esses recursos, de modo que possam contribuir no processo de ensino e aprendizagem e na preservação da cultura indígena. A pesquisa evidenciou que as TICs são um importante recurso didático que pode dar contribuições relevantes para a educação dependendo de como for utilizado e que, nesse contexto, o professor precisa ser mediador dessas novas tecnologias. |
Abstract: | The work aims to reflect on Information and Communication Technologies (ICTs) and their implications for education, specifically at the Kókoj Ty Han Ja State School, lo cated in the Indigenous Land (IL) of Mangueirinha, in the municipality of Mangueir inha, State of Paraná, a theme that is intertwined with the present reality and the school routine. Therefore, bibliographic and documentary studies were used to un derstand the technologies, possibilities and importance of this tool as a didactic re source for a dynamic and differentiated class, in order to understand whether it is up to the indigenous school to use these resources, so that they can contribute to the teaching and learning process and to the preservation of indigenous culture. The re search showed that ICTs are an important teaching resource that can make relevant contributions to education depending on how they are used and that, in this context, the teacher needs to be a mediator of these new technologies. |
Keywords: | Escolas Indígenas Tecnologia da comunicação Tecnologia da informação Terra indígena |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal da Fronteira Sul |
Acronym of the institution: | UFFS |
College, Institute or Department: | Campus Laranjeiras do Sul |
Type of Access: | Acesso Aberto |
URI: | https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/7266 |
Issue Date: | 2023 |
Appears in Collections: | Educação do Campo - Ciências Sociais e Humanas |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
SANTOS.pdf | 416.13 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.