Please use this identifier to cite or link to this item: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/7296
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Scheffer, Nilce Fátima-
dc.contributor.referee1Petry, Oto João-
dc.contributor.referee2Borges, Pedro Augusto Pereira-
dc.contributor.referee3Scherma, Camila Caracelli-
dc.creatorZawaski, Sandra Denise-
dc.date2023-12-13-
dc.date.accessioned2024-02-05T11:38:51Z-
dc.date.available2024-02-02-
dc.date.available2024-02-05T11:38:51Z-
dc.date.issued2023-12-13-
dc.identifier.urihttps://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/7296-
dc.description.abstractThe present research is linked to the Graduate Program in Education (PPGE) at the Federal University of Fronteira Sul (UFFS), Chapecó/SC campus, focusing on the Research Line in Educational Policies and the Research Group in ICT, Mathematics, and Mathematical Education (GPTMEM). The study analyzes the contributions of the State Plan for Innovation and Educational Technology of Santa Catarina (PEITE/SC) to Digital Technologies and Video in the field of Mathematics, aiming to answer the following research problem: "What contributions does the Educational Policy PEITE/SC present for the implementation of Digital Technologies in Basic Education, considering Mathematics?". The theoretical framework comprises concepts of Educational Policies, Education, Digital Technologies, and methodologies in the school environment. Thus, the objective is to analyze the Educational Policy PEITE/SC, considering its contributions, especially regarding the role of Digital Technologies in Basic Education Mathematics. The approach is qualitative research, with data collection through the delineation of documentary research. Data analysis proceeded in light of Bardin's Content Analysis, supported by a collection following the processes of a Protocol defined by Creswell. From the data, we obtained three a posteriori analysis categories: aspects related to the origin and financing of PEITE/SC; the methodology for implementing this Educational Policy in the Basic Education of the state education network in Santa Catarina; and the relationship amid methodology, digital technology in Mathematics of Basic Education proposed in the Plan. From the analysis, we highlight the process of drafting the Plan, considering the documents that support it, the participation of agents in its construction, and the influence of external organizations. It also identifies that the document is organized into four dimensions and provides detailed priorities in actions that unfold into activities with proposed goals for one and five years of its validity, starting from 2018. Likewise, the document indicates that the financing of the actions planned in the Plan considers infrastructure connectivity as the exclusive priority. Furthermore, it reveals that its implementation is based on priorities related to training for technology, innovation, and infrastructure. It also considers that Digital Technologies can support the development of methodologies in all areas of knowledge. As a result of the Plan's implementation, we found the hiring of teachers, adequately prepared, for the computerized classrooms of the state education network since 2022.pt_BR
dc.description.resumoA presente pesquisa está vinculada ao Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE), da Universidade Federal Fronteira Sul (UFFS), campus de Chapecó/SC, à Linha de Pesquisa em Políticas Educacionais e ao Grupo de Pesquisa em TIC, Matemática e Educação Matemática (GPTMEM). O estudo efetua uma análise acerca das contribuições do Plano Estadual de Inovação e Tecnologia Educacional do Estado de Santa Catarina (PEITE/SC) para as Tecnologias Digitais e Vídeo na área da Matemática, buscando responder ao seguinte problema de pesquisa: Que contribuições a Política Educacional PEITE/SC apresenta para a implementação de Tecnologias Digitais na Educação Básica tendo em vista a Matemática?”. O referencial teórico é constituído por concepções sobre Políticas Educacionais, Educação, Tecnologias Digitais, além de metodologias no ambiente escolar. Assim, a pesquisa foi guiada pelo objetivo de analisar a Política Educacional PEITE/SC, considerando suas contribuições, especialmente para o papel das Tecnologias Digitais na Educação Básica na Matemática. No que tange à abordagem, é uma pesquisa qualitativa, com coleta de dados por meio do delineamento da pesquisa documental. A análise dos dados transcorreu à luz da Análise de Conteúdo de Bardin, apoiada numa coleta que seguiu os processos de um Protocolo definido por Creswell. A partir dos dados obtivemos três categorias a posteriori de análise: aspectos voltados à origem e ao financiamento do PEITE/SC; a metodologia de implantação dessa Política Educacional na Educação Básica da rede de ensino estadual catarinense; e a relação entre metodologia, tecnologia digital na Matemática da Educação Básica proposta no Plano. A partir da análise destacamos o processo de elaboração do Plano, considerando os documentos que o embasam, a participação dos agentes na sua construção e a influência de organismos externos. Também, identifica que o documento é organizado em quatro dimensões e prevê prioridades detalhadas em ações que se desdobram em atividades com metas propostas para um e cinco anos de sua vigência, contados a partir de 2018. Igualmente, o documento aponta que o financiamento das ações previstas no Plano considera a prioridade infraestrutura de conectividade, exclusivamente. Além disso, revela que a sua implantação ocorre baseada nas prioridades referentes a formação para a tecnologia e inovação e, a infraestrutura. Ainda, considera que a construção de metodologias em todas as áreas do conhecimento pode ser apoiada por Tecnologias Digitais. Como resultado da implantação do Plano, constatamos a contratação de professores, devidamente preparados, para as salas informatizadas da rede estadual de ensino desde 2022.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Biblioteca Chapeco (biblio.ch@uffs.edu.br) on 2024-02-02T09:28:52Z No. of bitstreams: 1 ZAWASKI.pdf: 1895890 bytes, checksum: 072d8decad23c609b41f90c409c81d62 (MD5)en
dc.description.provenanceApproved for entry into archive by Franciele Scaglioni da Cruz (franciele.cruz@uffs.edu.br) on 2024-02-05T11:38:51Z (GMT) No. of bitstreams: 1 ZAWASKI.pdf: 1895890 bytes, checksum: 072d8decad23c609b41f90c409c81d62 (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2024-02-05T11:38:51Z (GMT). No. of bitstreams: 1 ZAWASKI.pdf: 1895890 bytes, checksum: 072d8decad23c609b41f90c409c81d62 (MD5) Previous issue date: 2023-12-13en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal da Fronteira Sulpt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCampus Chapecópt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educaçãopt_BR
dc.publisher.initialsUFFSpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPolítica educacionalpt_BR
dc.subjectEnsino e aprendizagempt_BR
dc.subjectTecnologiapt_BR
dc.subjectMidias digitaispt_BR
dc.subjectMatemáticapt_BR
dc.titleContribuições da política educacional do Peite/SC para tecnologias digitais na educação: pontos e contrapontospt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.levelMestradopt_BR
Appears in Collections:Programa de Pós-Graduação em Educação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ZAWASKI.pdf1.85 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.