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Campo DCValorIdioma
dc.contributor.advisor1Ramos, Flavia Pascoal-
dc.creatorOliveira, Natalia Caroline Menegon de-
dc.date2023-12-12-
dc.date.accessioned2024-03-22T14:19:36Z-
dc.date.available2024-03-22T14:19:36Z-
dc.date.issued2023-12-12-
dc.identifier.urihttps://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/7444-
dc.description.abstractThe National School Feeding Program (PNAE) is considered the oldest Brazilian public policy in the area of Food and Nutritional Security (SAN), being one of the largest, most extensive and long-lasting in combating hunger and malnutrition in the area of school feeding. of the world. The objective of the work is to analyze the legislative projects on the PNAE in the Brazilian legislative branch. The methodology involved documentary research on legislative projects related to the PNAE that aimed to change and/or update the Program. The sources for the research were the websites of the Chamber of Deputies and the Federal Senate. 107 legislative projects were identified, of which (87.9%) were from the Chamber of Deputies. The majority were bills (93.5%) and were presented between 2019-2022 (48.6%). The proposals address several issues, highlighting those that strengthen the PNAE, such as encouraging healthy eating, annual adjustment of the per capita value and school meals during the pandemic. However, some proposals weaken the program by imposing the mandatory inclusion of specific foods, compromising the autonomy of nutritionists. Therefore, the results reflect a complex legislative dynamic, with proposals that both strengthen and present challenges to the PNAE.pt_BR
dc.description.resumoO Programa Nacional de Alimentação Escolar (PNAE) é considerado como a política pública mais antiga brasileira na área de Segurança Alimentar e Nutricional (SAN), sendo um dos maiores, mais extensos e duradouros de combate à fome e à desnutrição na área de alimentação escolar do mundo. O objetivo do trabalho consiste em analisar os projetos legislativos sobre o PNAE no poder legislativo Brasileiro. A metodologia envolveu pesquisa documental sobre os projetos legislativos relacionados ao PNAE que tinham o objetivo de alterar e/ou atualizar o Programa. As fontes para a pesquisa foram os sítios eletrônicos da Câmara dos Deputados e Senado Federal. A maioria eram projetos de lei (93,5%) e foram apresentados entre 2019-2022 (48,6%). As propostas abordam diversas questões, destacando-se aquelas que fortalecem o PNAE, como incentivo à alimentação saudável, reajuste anual do valor per capita e alimentação escolar durante a pandemia. Contudo, algumas propostas fragilizam o programa, ao impor a inclusão obrigatória de alimentos específicos, comprometendo a autonomia dos nutricionistas. Portanto os resultados refletem uma dinâmica legislativa complexa, com propostas que tanto fortalecem quanto apresentam desafios para o PNAE.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Isac Soares Emidio (isac.emidio@uffs.edu.br) on 2024-03-05T17:05:26Z No. of bitstreams: 1 OLIVEIRA.pdf: 2764816 bytes, checksum: 0011cd8d6da972ec5016d845106babb1 (MD5)en
dc.description.provenanceApproved for entry into archive by Franciele Scaglioni da Cruz (franciele.cruz@uffs.edu.br) on 2024-03-22T14:19:36Z (GMT) No. of bitstreams: 1 OLIVEIRA.pdf: 2764816 bytes, checksum: 0011cd8d6da972ec5016d845106babb1 (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2024-03-22T14:19:36Z (GMT). No. of bitstreams: 1 OLIVEIRA.pdf: 2764816 bytes, checksum: 0011cd8d6da972ec5016d845106babb1 (MD5) Previous issue date: 2023-12-12en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal da Fronteira Sulpt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCampus Realezapt_BR
dc.publisher.initialsUFFSpt_BR
dc.rightsAcesso Embargadopt_BR
dc.subjectAlimentação escolarpt_BR
dc.subjectPolíticas públicaspt_BR
dc.subjectProgramas e políticas de nutrição e alimentaçãopt_BR
dc.subjectPoder legislativopt_BR
dc.titleO Programa Nacional de Alimentação Escolar no poder legislativo brasileiro: um estudo exploratóriopt_BR
dc.title.alternativeThe Nacional School Feeding Program in the brazilian legislative power: an exploratory studypt_BR
dc.typeArtigo Cientificopt_BR
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