Please use this identifier to cite or link to this item:
https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/7456
Type: | Dissertação |
Title: | Jesus em dupla voz: o romance carnavalizado de José Saramago |
Author: | Morais, Ariel de |
First advisor: | Thimóteo, Saulo Gomes |
metadata.dc.contributor.referee1: | Prigol, Valdir |
metadata.dc.contributor.referee2: | Nery, Antônio Augusto |
Resume: | A pesquisa se propõe a analisar a obra literária de José Saramago, O Evangelho Segundo Jesus Cristo, cujo enredo reconta as histórias bíblicas através de uma nova roupagem, isto é, revestidas de uma cosmovisão peculiarmente mundana e carnavalizada, uma vez que se preocupa em focalizar especialmente as relações de um Jesus demasiadamente humano com dois personagens: seu pai, José, e sua companheira, Maria de Magdala. Pensa-se na carnavalização literária da obra de Saramago sob o viés filosófico de Bakhtin, visto que os elementos que configuram a cosmovisão carnavalesca teorizada pelo autor como, por exemplo, a ironia e a dessacralização, são encontrados em Saramago, especialmente no romance objeto da pesquisa. Verifica-se, nesse sentido, em um primeiro momento, os discursos desses dois personagens a fim de compreender como eles influenciam no construto imaginário desse Jesus saramaguiano destronado, ou ainda, sem coroa, isto é, a partir da possibilidade polifônica, teoria também elaborada por Bakhtin em Problemas da poética de Dostoiévski cuja característica fundamental é o “entrever” de vozes e consciências, independentes do autor, que dialogam dentro do texto, faz-se, por consequência, seleção dos discursos que desempenham papel relevante no que toca a Jesus e observa-se o mecanismo linguístico no processo de construção da personagem. |
Abstract: | The research proposes to analyze the literary work of José Saramago, “The Gospel According to Jesus Christ”, whose plot recounts the biblical stories through a new guise, that is, coated with a peculiarly worldly cosmovision and, why not, carnivalized, once which is concerned with focusing especially on the relationships of an all-too-human Jesus with two characters: his father, “Jose”, and his companion, Maria of Magdala. One thinks of the literary carnivalization of Saramago's work under Bakhtin's philosophical bias, since the elements that configure the carnival worldview theorized by the author, such as, for example, irony and desacralization, are found in Saramago, especially in “The Gospel According to Jesus Christ”. In this sense, at first, the speeches of these two characters are verified in order to understand how they influence the imaginary construct of this dethroned Saramaguian Jesus, or even without a crown, that is, from the polyphonic possibility, a theory also elaborated by Bakhtin in “Problems of Dostoevsky's poetics”, whose fundamental characteristic is the "gaze" of voices and consciences, independent of the author, that dialogue within the text, consequently, a selection is made of the speeches that play a relevant role in what concerns Jesus and the linguistic mechanism is observed in the character construction process. |
Keywords: | José Saramago Obra literária Polifonia História da música |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal da Fronteira Sul |
Acronym of the institution: | UFFS |
College, Institute or Department: | Campus Chapecó |
Name of Program of Postgraduate studies: | Programa de Pós-Graduação em Estudos Linguísticos |
Type of Access: | Acesso Aberto |
URI: | https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/7456 |
Issue Date: | 6-Feb-2024 |
metadata.dc.level: | Mestrado |
Appears in Collections: | Programa de Pós-Graduação em Estudos Linguísticos |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
MORAIS.pdf | 795.48 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.