Please use this identifier to cite or link to this item:
https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/7498
Type: | Monografia |
Title: | A importância da formação acadêmica para o desenvolvimento sustentável: a percepção dos estudantes do curso de administração da UFFS - Chapecó - SC |
Author: | Bilhan, Kauelen Silva |
First advisor: | Teixeira, Enise Barth |
metadata.dc.contributor.advisor-co1: | Anes, Carlos Eduardo Ruschel |
metadata.dc.contributor.referee1: | Tosta, Kelly Cristina Benetti Tonani |
metadata.dc.contributor.referee2: | Brustolin, Péricles Luiz |
Resume: | O objetivo deste trabalho consiste compreender a forma que o Curso de Administração da UFFS – campus Chapecó vem abordando temáticas que possibilitam formar profissionais com competências alinhadas com o desenvolvimento sustentável. No quadro teórico são discutidos os conceitos de desenvolvimento sustentável, as instituições de ensino superior em relação ao desenvolvimento sustentável, a formação do administrador, e o ensino para a sustentabilidade. Para alcançar o objetivo proposto nesta pesquisa utilizou-se a análise documental no PPCs do curso de graduação em Administração da UFFS – Campus Chapecó e um questionário destinado aos alunos da oitava e nona fase do curso. Esse trabalho evidenciou que o curso de Administração da UFFS- Chapecó, trabalha disciplinas que abordam temas relacionados à temática da sustentabilidade. Na percepção dos alunos o desenvolvimento sustentável é considerado relevante, e é trabalhado ao longo do curso, porém poderia ser mais debatido e ter matérias obrigatórias que abordam essa temática tendo em vista sua relevância na conjuntura atual. |
Abstract: | The objective of this work is to understand how the UFFS Administration Course – Chapecó campus addresses issues that enable the training of professionals with qualified skills for sustainable development. The theoretical framework proposes the concepts of sustainable development, higher education institutions in relation to sustainable development, administrator training, and teaching for sustainability. To achieve the proposed research objective, this documentary analysis was used in the PPCs of the undergraduate Administration course at UFFS – Campus Chapecó and a questionnaire aimed at students in the eighth season and ninth phase of the course. This work showed that the Administration course at UFFS-Chapecó works on subjects that address topics related to sustainability. In the students' perception, sustainable development is considered relevant, and is worked on throughout the course, but it could be debated more and have mandatory subjects that address this topic in view of its relevance in the current situation. |
Keywords: | Desenvolvimento sustentável Ensino superior Competências profissionais Graduação em Administração |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal da Fronteira Sul |
Acronym of the institution: | UFFS |
College, Institute or Department: | Campus Chapecó |
Type of Access: | Acesso Aberto |
URI: | https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/7498 |
Issue Date: | 5-Dec-2023 |
Appears in Collections: | Administração |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
BILHAN.pdf | 1.33 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.