Please use this identifier to cite or link to this item:
https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/750
Type: | Dissertação |
Title: | O curso de Letras na Universidade Tecnológica Federal do Paraná: "um estranho no ninho"? |
Author: | Marchioro, Heloisa Cristina Rampi |
First advisor: | Luz, Mary Neiva Surdi da |
Resume: | Esse trabalho tem por objetivo analisar o discurso da tecnologia e o discurso da tradição materializados nos documentos institucionais da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) – campus Pato Branco e do curso de Licenciatura em Letras Português – Inglês, voltado para a formação de professores, oferecido pela universidade. Procuramos ainda, compreender como os sentidos para educação, trabalho e tecnologia se articulam ao discurso sobre a língua, nos documentos institucionais do curso de Letras. O arquivo (corpus) da pesquisa é constituído pelos seguintes documentos: PDI – Plano de Desenvolvimento Institucional da UTFPR, PPI - Projeto Político-Pedagógico Institucional da UTFPR, PAC - Projeto de Abertura do Curso de Licenciatura em Letras Português – Inglês e o PPC - Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura em Letras Português – Inglês da UTFPR, campus Pato Branco. A perspectiva teórico-metodológica da Análise de Discurso (AD) em diálogo com a História das Ideias Linguísticas (HIL) é basilar em nossa pesquisa, em que mobilizamos as noções de discurso e seu processo - paráfrase e polissemia, condições de produção, ideologia, formações ideológica e discursiva, memória, interdiscurso e intradiscurso e noções de língua. Partimos de dizeres consolidados nos discursos da Educação Tecnológica no Brasil, em que funciona uma noção de tecnologia que a significa enquanto um saber especializado, que produz soluções para problemas, e que tem seus usos e funções. Nessas condições de produção, o curso de Letras seria tomado como estranho ao ambiente de uma instituição que se diz tecnológica. Mas a análise dos documentos nos direciona a uma escolha teórica dentro da Linguística que significa a língua como instrumento, também com usos e funções, sendo ela mediadora entre sujeito e realidade. Nesse sentido, o curso de Letras, antes tido como um “estranho no ninho”, justifica-se enquanto tecnológico e ganha espaço na UTFPR, universidade discursivizada enquanto tradicionalmente tecnológica. |
Abstract: | This paper aims to analyze the discourse of technology and the discourse of tradition materialized in the institutional documents of Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) – Pato Branco campus and the bachelor’s degree in Language Portuguese - English, focused on teacher training, offered by university. It also seeks to understand how the meanings to education, work and technology are affiliated with the discourse about language, in the institutional documents of the degree in language. The research file consists of the following documents: PDI – UTFPR’s Institutional Development Plan, PPI - UTFPR’s Institutional Political- Pedagogical Project, PAC – UTFPR’s Project of Opening the Bachelor’s Degree in Language Portuguese - English and PPC - UTFPR’s Pedagogical Project of the Bachelor’s Degree Language Portuguese - English, from Pato Branco campus. The theoreticalmethodological perspective of Discourse Analysis (AD) in dialogue with the History of Linguistic Ideas (HIL) is fundamental in this research, in which it was mobilized the discourse notions (paraphrase and polysemy), production conditions, ideology, ideological and discursive formations, memory, interdiscourse and intradiscourse and notions of language. It started from the consolidated sayings in the speeches of Technological Education in Brazil, where in works the notion of technology meaning as a specialized knowledge, that produces solutions to problems, and that has its uses and functions. In these production conditions, the Language degree would be taken as strange to the environment of an institution that is said technology. However, the analysis of the documents leads us to a theoretical choice within the Linguistics that means language as a tool, with its uses and functions, the mediator between subject and reality. Thus, the Language Degree, before regarded as a "odd man out" is justified as technological and gain ground in UTFPR, an university that assert itself in its discourse while traditionally technological. |
Keywords: | Ensino superior Análise do discurso Língua portuguesa Língua inglesa |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal da Fronteira Sul |
Acronym of the institution: | UFFS |
College, Institute or Department: | Campus Chapecó |
Name of Program of Postgraduate studies: | Programa de Pós-Graduação em Estudos Linguísticos |
Type of Access: | Acesso Aberto |
URI: | https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/750 |
Issue Date: | 2016 |
metadata.dc.level: | Mestrado |
Appears in Collections: | Programa de Pós-Graduação em Estudos Linguísticos |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
MARCHIORO.pdf | 1.28 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.