Please use this identifier to cite or link to this item: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/7564
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Pereira, Thiago Ingrassia-
dc.creatorMélo, Máida Ariane de-
dc.date2024-04-
dc.date.accessioned2024-05-02T17:57:50Z-
dc.date.available2025-04-24-
dc.date.available2024-05-02T17:57:50Z-
dc.date.issued2024-04-
dc.identifier.urihttps://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/7564-
dc.description.abstractDebates about education, gender and sexualities cause discomfort and controversy not only in the school environment, but in society in general and have been the subject of polarization in recent years. Given this scenario, this article aims to reflect on how issues of gender and sexualities are addressed at school, if at all. through qualitative, exploratory research, guided by a bibliographic review. Initially, we discuss the role of the school as a social institution capable of promoting or breaking stereotypes that reinforce hierarchical relationships of gender inequality and sexual diversity. Next, we clarify the terms gender, gender identities, sex, sexualitie and body, since they are socially and historically constructed concepts, and when understood and used correctly, they allow us to explain social situations in a critical way, in addition to refuting the fallacy of “gender ideology”. In this context, we approach the “Freirean” conceptions of “culture of silence” and “conscious body” and “Foucauldian” concepts of control, surveillance and disciplining of bodies to conclude that the school reproduces dominant behaviors and discourses when the subject is gender and sexualities. Given this observation, “building” a school that celebrates diversity, that educates without segregating and avoiding differences, that is open to dialogue and listening, is an immense, complex, possible and necessary challengept_BR
dc.description.resumoOs debates sobre educação, gênero e sexualidades provocam desconforto e polêmica não só no ambiente escolar, mas na sociedade em geral e foram objeto de polarização nos últimos anos. Diante desse cenário, este artigo tem por objetivo refletir sobre como as questões de gênero e sexualidades são abordadas na escola, se o são. através de uma pesquisa qualitativa, exploratória, orientada por revisão bibliográfica. Inicialmente, discutimos o papel da escola enquanto instituição social capaz de promover ou romper estereótipos que reforçam relações hierárquicas de desigualdade de gênero e diversidade sexual. Em seguida, esclarecemos os termos gênero, identidades de gênero, sexo, sexualidades e corpo, uma vez que são conceitos construídos social e historicamente, e quando compreendidos e utilizados corretamente, nos permitem explicar situações socias de maneira crítica, além de refutar a falácia da “ideologia de gênero". Nesse contexto, abordamos as concepções “freireanas” de “cultura do silêncio” e “corpo consciente” e “foucaultianas” de controle, vigilância e disciplinamento dos corpos, para concluir que a escola reproduz condutas e discursos dominantes quando o assunto é gênero e sexualidades. Diante dessa constatação, “construir” uma escola que celebre a diversidade, que eduque sem segregar e evitar as diferenças, que esteja aberta ao diálogo e à escuta, é um desafio imenso, complexo, possível e necessário.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Thiago Menezes Cairo (thiago.cairo@uffs.edu.br) on 2024-04-29T12:07:10Z No. of bitstreams: 1 MÉLO.pdf: 229654 bytes, checksum: 057a03c3dc694c8e87b39a7e1ef35f1f (MD5)en
dc.description.provenanceApproved for entry into archive by Franciele Scaglioni da Cruz (franciele.cruz@uffs.edu.br) on 2024-05-02T17:57:50Z (GMT) No. of bitstreams: 1 MÉLO.pdf: 229654 bytes, checksum: 057a03c3dc694c8e87b39a7e1ef35f1f (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2024-05-02T17:57:50Z (GMT). No. of bitstreams: 1 MÉLO.pdf: 229654 bytes, checksum: 057a03c3dc694c8e87b39a7e1ef35f1f (MD5) Previous issue date: 2024-04en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal da Fronteira Sulpt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCampus Erechimpt_BR
dc.publisher.initialsUFFSpt_BR
dc.rightsAcesso Embargadopt_BR
dc.subjectgêneropt_BR
dc.subjectsexualidadespt_BR
dc.subjectescolapt_BR
dc.subjectcultura do silênciopt_BR
dc.titleGênero e sexualidades na escola: como abordar essas questões?pt_BR
dc.typeArtigo Cientificopt_BR
Appears in Collections:Especialização em Gestão Escolar: Coordenação, Direção e Supervisão Escolar

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MÉLO.pdf224.27 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.