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Campo DC Valor Lengua/Idioma
dc.contributor.advisor1Moretto, Samira Peruchi-
dc.creatorFreitas, Maristela de Oliveira-
dc.date2025-07-09-
dc.date.accessioned2025-08-11T20:05:08Z-
dc.date.available2025-
dc.date.available2025-08-11T20:05:08Z-
dc.date.issued2025-
dc.identifier.urihttps://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/8704-
dc.description.abstractThis undergraduate thesis addresses the teaching of History in the Technical Course in Agriculture at the Federal Institute of Santa Catarina – Abelardo Luz Campus, between 2013 and 2018. The research investigates how the History discipline is developed within the context of Rural Education, anchored in the pedagogy of alternation and in a land reform territory. The study is based on the analysis of institutional documents, such as the Political-Pedagogical Project (PPP) and teachers' work plans, seeking to understand whether History teaching fosters the integration between theory and practice, in dialogue with the students' social and cultural realities. The importance of integrating School Time and Community Time as a central axis of the pedagogical proposal is highlighted, aiming to overcome the historical dichotomy between intellectual education and technical training. The work also emphasizes the role of social movements, especially the Landless Rural Workers' Movement (MST), in the struggle for contextualized and quality education. The research identifies challenges, such as the persistence of fragmented curricular practices and the difficulty of effectively implementing interdisciplinarity. It concludes that History teaching needs to be rethought, seeking greater integration with technical content and valuing students' community experiences to build emancipatory, critical, and socially referenced education.pt_BR
dc.description.resumoO presente Trabalho de Conclusão de Curso aborda o ensino de História no Curso Técnico em Agropecuária do Instituto Federal Catarinense – Campus Abelardo Luz, entre os anos de 2013 a 2018. A pesquisa investiga como a disciplina de História é desenvolvida em um contexto de Educação do Campo, ancorado na pedagogia da alternância e em um território de Reforma Agrária. O estudo parte da análise dos documentos institucionais, como o Projeto Político- Pedagógico (PPP) e os planos de trabalho docente, buscando compreender se o ensino de História promove a articulação entre teoria e prática, dialogando com as realidades sociais e culturais dos alunos. Destaca-se a importância da integração entre o Tempo Escola e o Tempo Comunidade como eixo central da proposta pedagógica, visando romper com a dicotomia histórica entre formação intelectual e formação técnica. O trabalho enfatiza também o papel dos movimentos sociais, especialmente o Movimento dos Trabalhadores Rurais Sem Terra (MST), na luta por uma educação contextualizada e de qualidade. A pesquisa evidencia desafios, como a persistência de práticas curriculares fragmentadas e a dificuldade de efetiva implementação da interdisciplinaridade. Conclui-se que o ensino de História precisa ser repensado, buscando maior integração com os conteúdos técnicos e valorização das experiências comunitárias dos estudantes, de forma a construir uma educação emancipadora, crítica e socialmente referenciada.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Biblioteca Chapeco (biblio.ch@uffs.edu.br) on 2025-08-11T17:24:37Z No. of bitstreams: 1 FREITAS.pdf: 996152 bytes, checksum: 0cc4885d3875479cb0d3dd2a5854fc3d (MD5)en
dc.description.provenanceApproved for entry into archive by Franciele Scaglioni da Cruz (franciele.cruz@uffs.edu.br) on 2025-08-11T20:05:08Z (GMT) No. of bitstreams: 1 FREITAS.pdf: 996152 bytes, checksum: 0cc4885d3875479cb0d3dd2a5854fc3d (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2025-08-11T20:05:08Z (GMT). No. of bitstreams: 1 FREITAS.pdf: 996152 bytes, checksum: 0cc4885d3875479cb0d3dd2a5854fc3d (MD5) Previous issue date: 2025en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal da Fronteira Sulpt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCampus Chapecópt_BR
dc.publisher.initialsUFFSpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectHistóriapt_BR
dc.subjectEstudo e ensinopt_BR
dc.subjectEducação ruralpt_BR
dc.subjectCurrículopt_BR
dc.subjectMovimentos sociaispt_BR
dc.titleO ensino de história no Curso Técnico em Agropecuária do Instituto Federal Catarinense Abelardo Luz (2013 a 2018)pt_BR
dc.typeMonografiapt_BR
Aparece en las colecciones: História

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