Please use this identifier to cite or link to this item: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/8771
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Santos, Almir Paulo dos-
dc.contributor.referee1Prsybyciem, Moises Marques-
dc.contributor.referee2Marmentini, Viviane-
dc.creatorMantovani, Jakeline Paula Rataieski-
dc.date2025-07-11-
dc.date.accessioned2025-09-09T12:46:08Z-
dc.date.available2025-08-08-
dc.date.available2025-09-09T12:46:08Z-
dc.date.issued2025-07-
dc.identifier.urihttps://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/8771-
dc.description.abstractThe present study aims to analyze the challenges of school management in rural schools, based on the analysis of articles available in the Scielo and Google Scholar databases from 2014 to 2024. The methodology of this research consisted of a qualitative approach with a bibliographic analysis of the selected publications. The analysis revealed that the main obstacles faced by school management in rural areas include a lack of infrastructure, inadequate continuing education for education professionals, difficulty in building ties with the community, and the absence of specific public policies. Another prominent challenge is the effective implementation of democratic and participatory management, which remains limited in many rural schools. The results indicate that valuing local knowledge, strengthening the collectively constructed political-pedagogical project, and fostering the connection between school and community are fundamental elements in overcoming these difficulties. It was also found that the role of school principals in rural areas requires specific competencies, sensitivity to local realities, and a commitment to inclusive and emancipatory practices. The study reaffirms that rural schools should be recognized as spaces of resistance, belonging, and collective knowledge-building, emphasizing the importance of public policies aimed at valuing rural education and training professionals committed to this context. It is concluded that rural schools must be understood as spaces of resistance and belonging, with political and collective commitment being essential to ensuring contextualized and quality education.pt_BR
dc.description.resumoO presente trabalho tem como objetivo geral analisar os desafios da gestão escolar em escolas do campo, a partir da análise das produções de artigos disponíveis no banco de dados da Scielo e do Google Acadêmico, no período de 2014 a 2024. A metodologia deste estudo consistiu em uma abordagem qualitativa com análise bibliográfica das produções encontradas nas bases de dados já apontadas. A análise revelou que os principais obstáculos da gestão escolar no meio rural envolvem a falta de infraestrutura, a ausência de formação continuada adequada para os profissionais da educação, a dificuldade de vínculo com a comunidade e a ausência de políticas públicas específicas. Também se destaca o desafio da implementação efetiva de uma gestão democrática e participativa, ainda é limitada em muitas escolas do campo. Os resultados apontam que a valorização dos saberes locais, o fortalecimento do projeto político-pedagógico construído coletivamente e a articulação entre escola e comunidade são elementos fundamentais para o enfrentamento dessas dificuldades. Constatou-se ainda que a atuação do gestor escolar no campo exige competências específicas, sensibilidade às realidades locais e compromisso com práticas inclusivas e emancipadoras. O estudo reafirma que a escola do campo deve ser reconhecida como espaço de resistência, de pertencimento e de construção coletiva do conhecimento, reforçando a importância de políticas públicas voltadas à valorização da educação do campo e da formação de profissionais comprometidos com seu contexto. Concluímos que a escola do campo deve ser entendida como espaço de resistência, de pertencimento, sendo fundamental o comprometimento político e coletivo para assegurar uma educação contextualizada e de qualidade.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Thiago Menezes Cairo (thiago.cairo@uffs.edu.br) on 2025-08-12T17:16:58Z No. of bitstreams: 1 MANTOVANI.pdf: 1053034 bytes, checksum: 3198d99af0965d22e559e67c5a9aaa4a (MD5)en
dc.description.provenanceApproved for entry into archive by Franciele Scaglioni da Cruz (franciele.cruz@uffs.edu.br) on 2025-09-09T12:46:08Z (GMT) No. of bitstreams: 1 MANTOVANI.pdf: 1053034 bytes, checksum: 3198d99af0965d22e559e67c5a9aaa4a (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2025-09-09T12:46:08Z (GMT). No. of bitstreams: 1 MANTOVANI.pdf: 1053034 bytes, checksum: 3198d99af0965d22e559e67c5a9aaa4a (MD5) Previous issue date: 2025-07en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal da Fronteira Sulpt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCampus Erechimpt_BR
dc.publisher.initialsUFFSpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjecteducação do campo;pt_BR
dc.subjectgestão escolar;pt_BR
dc.subjectgestão democráticapt_BR
dc.titleDesafios da gestão escolar em escolas do campopt_BR
dc.typeMonografiapt_BR
Appears in Collections:Pedagogia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MANTOVANI.pdf1.03 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.