Please use this identifier to cite or link to this item: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/8886
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Ody, Leandro Carlos-
dc.contributor.referee1Benetti, Gustavo Frosi-
dc.contributor.referee2Pereira, Thiago Ingrassia-
dc.creatorSouza, Guilherme Henrique de-
dc.date2025-08-25-
dc.date.accessioned2025-10-09T16:49:03Z-
dc.date.available2025-10-06-
dc.date.available2025-10-09T16:49:03Z-
dc.date.issued2025-08-
dc.identifier.urihttps://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/8886-
dc.description.abstractThe work entitled “Music Education in Social Projects: An Emancipatory Proposal in an Assistentialist Context” has as its general objective to elaborate and propose, based on the investigation of the context of the Social Assistance Reference Center (CRAS) of the municipality of São Valentim, located in the northern region of Rio Grande do Sul, and on methodologies for teaching music in other non-formal education contexts, a didactic material with ideas for activities and resources to be used in classes within these formative spaces. The case study, of a qualitative nature, associated with bibliographic research and field research, aims to identify the particularities of teaching music in the context of social projects. The methodological framework includes bibliographic research related to music education, popular education, and emancipatory education. As a method of data collection, field research used semi-structured interviews, seeking the necessary input to respond to the research problem. The interviews were conducted with students aged between 7 and 15 years old, teachers who had experience working with music in the researched context, a social worker, a CRAS coordinator, and a supervisor of Projeto Guri, an important social project from the State of São Paulo. The data collected were systematically analyzed into pre-defined categories after the completion of the fieldwork. The project arose from the need to improve the work of music education, from the lack of specific and context-oriented materials, and also as a scientific intervention by the researcher in his professional practice. As a result, we concluded that, in order to carry out an educational process in a social project such as CRAS, it is necessary to adopt a humanized perspective. Building bonds between students, teachers, and the managers of the space is a fundamental aspect. Consequently, the activities and methods will be better accepted by the learners, thereby more easily achieving the pedagogical objectives.pt_BR
dc.description.resumoO trabalho intitulado “A educação musical nos projetos sociais: uma proposta emancipadora em um contexto assistencialista” teve como objetivo geral elaborar e propor, a partir da investigação do contexto do Centro de Referência de Assistência Social (CRAS) do município de São Valentim, situado na região norte do Rio Grande do Sul, e de metodologias para o ensino de música em outros cenários de educação não formal, um material didático com ideias de atividades e recursos para serem utilizados nas aulas nesses espaços formativos. O estudo de caso, de caráter qualitativo, associado à pesquisa bibliográfica e a pesquisa de campo, visou à identificação das particularidades do ensino da música em contextos de projetos sociais. O mapa metodológico contou com a pesquisa bibliográfica relacionada à educação musical, à Educação Popular e a educação emancipadora. Como método de coleta, na pesquisa de campo utilizaramse as entrevistas semiestruturadas, tendo em vista a busca por subsídios necessários à resposta da problemática. As entrevistas foram realizadas com estudantes de idades entre sete e 15 anos, professores que já tiveram a experiência de trabalhar com música no panorama pesquisado, uma assistente social, uma coordenadora do CRAS e um supervisor do Projeto Guri, importante projeto social do Estado de São Paulo. Os dados coletados foram analisados sistematicamente em categorias pré-definidas após o término do trabalho de campo. O projeto surgiu a partir da necessidade do melhoramento do trabalho da educação musical, da falta de materiais específicos e direcionados ao contexto e também como uma intervenção científica do pesquisador responsável em sua prática profissional. Como resultado, chegou-se à conclusão de que, para realizar um processo educativo em um projeto social como o CRAS, é necessário que se tenha um olhar humanizado. A criação de vínculo entre estudantes, professores e os gestores do espaço é ponto fundamental. Com isso, as atividades e métodos serão melhor aceitas pelos educandos, assim podendo chegar mais facilmente nos objetivos pedagógicos.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Thiago Menezes Cairo (thiago.cairo@uffs.edu.br) on 2025-10-08T16:34:19Z No. of bitstreams: 1 SOUZA.pdf: 1960054 bytes, checksum: b00fa3fc1a6a72755ce4105429c4e4fd (MD5)en
dc.description.provenanceApproved for entry into archive by Franciele Scaglioni da Cruz (franciele.cruz@uffs.edu.br) on 2025-10-09T16:49:03Z (GMT) No. of bitstreams: 1 SOUZA.pdf: 1960054 bytes, checksum: b00fa3fc1a6a72755ce4105429c4e4fd (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2025-10-09T16:49:03Z (GMT). No. of bitstreams: 1 SOUZA.pdf: 1960054 bytes, checksum: b00fa3fc1a6a72755ce4105429c4e4fd (MD5) Previous issue date: 2025-08en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal da Fronteira Sulpt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCampus Erechimpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação Profissional em Educaçãopt_BR
dc.publisher.initialsUFFSpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjecteducação musical;pt_BR
dc.subjecteducação popular;pt_BR
dc.subjectprojetos sociais;pt_BR
dc.subjectCRAS.pt_BR
dc.titleA educação musical nos projetos sociais: uma proposta emancipadora em um contexto assistencialistapt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.levelMestradopt_BR
Appears in Collections:Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
SOUZA.pdf1.91 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.