Please use this identifier to cite or link to this item:
https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/8893
Type: | Dissertação |
Title: | Práticas educativas na associação beneficente recriando a vida: acolhimento de crianças e adolescentes em Erechim |
Author: | Hubner, Cleudes Fátima Bresolin |
First advisor: | Pereira, Thiago Ingrassia |
metadata.dc.contributor.referee1: | Gritti, Isabel Rosa |
metadata.dc.contributor.referee2: | Paulo, Fernanda dos Santos |
Resume: | Esta dissertação investigou as práticas educativas do trabalho voluntário no âmbito da Associação Beneficente Recriando a Vida em Erechim/RS sob a perspectiva da Educação Popular e Social. O interesse pela temática surge em função de trabalhar em uma universidade pública, e do desejo de compreender como a sociedade civil organizada atua no suporte às pessoas em situação de vulnerabilidade, frente às limitações do poder público. Com base nos ensinamentos de Paulo Freire sobre o papel da educação na transformação social e na elevação da autoestima, a dissertação buscou responder a seguinte questão: em que medida o trabalho dos(as) voluntários(as) com suas práticas educacionais, no contexto da Associação Beneficente Recriando a Vida de Erechim, auxiliam na inserção social de criança e adolescentes que ali estão? Para responder a essa questão, a pesquisa teve como objetivo geral identificar as práticas educativas desenvolvidas pelos voluntários e compreender sua contribuição para a inserção social das crianças e adolescentes. Os objetivos específicos incluíram caracterizar os conceitos de Educação Popular e Social, apresentar a associação e seu contexto de atuação e diagnosticar os desafios enfrentados pelos voluntários, além de elaborar um documento orientador como produto educacional. A justificativa para esta pesquisa reside na sua relevância para o Programa de Pós-Graduação em Educação da UFFS - Campus Erechim, na linha de pesquisa sobre Educação Não-formal e Educação Popular. A pesquisa buscou produzir conhecimento científico sobre o tema e oferecer um retorno prático à sociedade através de um documento orientador para voluntários. Metodologicamente, a pesquisa adotou uma abordagem qualitativa e exploratória, utilizando-se pesquisa bibliográfica e estudo de caso. A coleta de dados foi realizada por meio de entrevistas semiestruturadas e observação no local, visando identificar as práticas educativas que auxiliam as crianças e adolescentes na inserção social para a vida e o mundo do trabalho. Os resultados identificados foram que existe uma preocupação de todos em acolher e atender as necessidades básicas dos que convivem no local, contudo não existe uma organização e ou preocupação com a emancipação dos sujeitos envolvidos. |
Abstract: | This dissertation investigated the educational practices involved in volunteer work within the Associação Beneficente Recriando a Vida in Erechim, Rio Grande do Sul, through the lens of Popular and Social Education. The interest in this topic stems from the author's work in a public university and the desire to understand how organized civil society supports individuals in vulnerable situations, especially in the face of public sector limitations. Based on Paulo Freire’s teachings on the transformative power of education and its role in fostering self-esteem, the study sought to answer the following question: to what extent do the volunteers' educational practices at Associação Beneficente Recriando a Vida contribute to the social inclusion of the children and adolescents involved? The general objective was to identify the educational practices carried out by the volunteers and understand their contribution to the social inclusion of the young participants. The specific objectives included characterizing the concepts of Popular and Social Education, presenting the association and its operational context, diagnosing the challenges faced by the volunteers, and developing a guiding document as an educational product. The research is justified by its relevance to the Graduate Program in Education at UFFS – Erechim Campus, particularly within the research line focused on Non-formal and Popular Education. The study aimed to generate scientific knowledge on the topic and provide a practical return to society through the creation of a guiding document for volunteers. Methodologically, it followed a qualitative and exploratory approach, using bibliographic research and a case study. Data collection included semi-structured interviews and on-site observations, seeking to identify educational practices that support the social inclusion of children and adolescents into society and the world of work. The results revealed a strong concern for welcoming and meeting the basic needs of those involved; however, there is a lack of organization and intentional focus on the emancipation of the individuals. |
Keywords: | Educação Popular; Educação Não Escolar; Práticas Educativas; Voluntariado |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal da Fronteira Sul |
Acronym of the institution: | UFFS |
College, Institute or Department: | Campus Erechim |
Name of Program of Postgraduate studies: | Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação |
Type of Access: | Acesso Aberto |
URI: | https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/8893 |
Issue Date: | Aug-2025 |
metadata.dc.level: | Mestrado |
Appears in Collections: | Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
HUBNER.pdf | 45.14 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.