Please use this identifier to cite or link to this item:
https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/8953| Type: | Tese |
| Title: | "Acende uma lanterninha e vai”: o discurso do sujeito-professor de línguas sobre os itinerários formativos |
| Author: | Kohler, Irene Cristina |
| First advisor: | Stübe, Angela Derlise |
| Resume: | Conforme o Ministério da Educação (MEC), o ano de 2017 foi marcado por importantes mu- danças no cenário da educação, impactando diretamente no Ensino Médio. A Lei n.º 13.415/2017, que alterou a Lei de Diretrizes e Bases da Educação (LDB) até então vigente, promoveu uma reestruturação nessa etapa de ensino. Em 2022, ano em que a lei foi imple- mentada nas escolas de diferentes estados no Brasil, os sujeitos-professores tiveram que en- frentar as modificações na grade curricular, redução da carga horária dos componentes curri- culares considerados tradicionais e a oferta de componentes optativos, denominados itinerá- rios formativos. Nesse contexto, muitos professores passaram a ministrar conteúdos distintos dos que faziam parte da área da sua formação inicial. Desse modo, temos como objetivo ana- lisar o discurso dos sujeitos-professores de línguas sobre os itinerários formativos do Novo Ensino Médio. Amparamo-nos na perspectiva teórico-analítica da Análise de Discurso de li- nha francesa, conforme Pêcheux ([1988] 2014) e Orlandi (2020a), mobilizando principalmen- te os conceitos de discurso, posição-sujeito, memória discursiva, formação imaginária e inter- discurso. Metodologicamente, construímos o arquivo da pesquisa a partir de entrevistas semi- estruturadas realizadas entre o primeiro e o segundo semestres de 2022, em escolas estaduais do município de Chapecó/SC, direcionadas a professores de línguas que passaram a ministrar componentes curriculares pertencentes à parte flexível do currículo do Novo Ensino Médio. Desse arquivo, extraímos o corpus, composto por sequências discursivas que marcam contra- dições e regularidades nos modos de significar a prática docente em deslocamento. Partimos da hipótese de que, no atravessamento neoliberal que organiza as reformas do Novo Ensino Médio, o ser-estar-professor de línguas se (re)significa: o ser — sustentado na memória dis- cursiva que faz funcionar efeitos de permanência na identificação com o ensino disciplinar — se vê deslocado por um estar provisório, exigido pelos itinerários formativos, que convoca flexibilidade, polivalência e eficiência. Nesse gesto de interpelação, o sujeito-professor é chamado a habitar lugares outros, distantes dos saberes que reconhece como constitutivos de sua prática docente, produzindo efeitos de sentido de falta, desorientação e (re)invenção. Per- guntamos, assim: quais discursos sustentam as narrativas dos sujeitos-professores de línguas, em serviço, na rede estadual de Chapecó/SC, sobre o ser-estar-fora do domínio de saber da formação inicial? Os resultados apontam que os itinerários formativos, embora projetados como inovação, reatualizam dispositivos de regulação do trabalho docente, aprofundando a fragmentação do conhecimento escolar e intensificando a responsabilização do professor por lacunas estruturais do sistema educacional. Concluímos que, nesse cenário, os professores constroem estratégias de sobrevivência, cooperação eventual e recriação de saberes, marcando tanto a resistência quanto o desgaste diante das exigências impostas. O estudo problematiza, ainda, a necessidade de repensar as condições institucionais que sustentam o ensino médio brasileiro, de modo a assegurar espaço efetivo para o saber docente de línguas em processos formativos mais amplos e historicamente situados. |
| Abstract: | According According to the Brazilian Ministry of Education (MEC), the year 2017 was marked by significant changes in the educational landscape, directly impacting upper second- ary education. Law No. 13,415/2017, which amended the then-current Law of Guidelines and Bases of Education (LDB), introduced a structural reform of this educational stage. In 2022, the year in which the law was implemented in schools across different Brazilian states, teach- er-subjects were confronted with curricular changes, including a reduction in the workload of traditional curricular components and the introduction of optional components known as itin- erários formativos (formative itineraries). In this context, many teachers began teaching con- tent outside the scope of their initial academic training. This study aims to analyze the dis- course of language teacher-subjects regarding the formative itineraries of the New Secondary Education (Novo Ensino Médio). We are grounded in the theoretical and analytical framework of French Discourse Analysis, as developed by Pêcheux ([1988] 2014) and Orlandi (2020a), mobilizing core concepts such as discourse, subject-position, discursive memory, imaginary formation, and interdiscourse. Methodologically, the research archive was constructed from semi-structured interviews conducted between the first and second semesters of 2022, in pub- lic high schools located in the municipality of Chapecó, state of Santa Catarina (SC). These interviews were directed at language teachers who had taken on the responsibility of teaching curricular components within the flexible portion of the New Secondary Education curriculum. From this archive, we extracted a corpus composed of discursive sequences that reveal both contradictions and regularities in the ways of signifying a teaching practice in displacement. We begin with the hypothesis that, within the neoliberal framework that underpins the re- forms of the New Secondary Education, the being-being-a-language-teacher is (re)signified: the being—anchored in a discursive memory that produces effects of continuity through iden- tification with disciplinary teaching—is displaced by a being that is temporary, required by the formative itineraries, which demand flexibility, polyvalence, and efficiency. In this inter- pellative gesture, the teacher-subject is called upon to inhabit other positions, distant from the knowledge that constitutes their teaching practice, producing effects of meaning such as lack, disorientation, and (re)invention. We thus ask: what discourses sustain the narratives of in- service language teacher-subjects in the public school system of Chapecó/SC regarding their experience of being outside the domain of knowledge of their initial training? The results in- dicate that, although the formative itineraries are projected as an innovation, they reactivate mechanisms of regulation of teaching labor, furthering the fragmentation of school knowledge and intensifying the attribution of responsibility to teachers for the structural shortcomings of the educational system. We conclude that, in this scenario, teachers construct strategies of survival, occasional cooperation, and re-creation of knowledge, signaling both resistance and weariness in the face of imposed demands. This study also problematizes the need to recon- sider the institutional condition that sustain Brazilian secondary education, in order to ensure a meaningful space for language teaching knowledge within broader and historically situated formative processes. |
| Keywords: | Discurso Ensino de língua estrangeira Formação de professores Ensino médio |
| Language: | por |
| Country: | Brasil |
| Publisher: | Universidade Federal da Fronteira Sul |
| Acronym of the institution: | UFFS |
| College, Institute or Department: | Campus Chapecó |
| Name of Program of Postgraduate studies: | Programa de Pós-Graduação em Estudos Linguísticos |
| Type of Access: | Acesso Aberto |
| URI: | https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/8953 |
| Issue Date: | 2025 |
| metadata.dc.level: | Doutorado |
| Appears in Collections: | Programa de Pós-Graduação em Estudos Linguísticos |
Files in This Item:
| File | Description | Size | Format | |
|---|---|---|---|---|
| KOHLER.pdf | 2.23 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.