Please use this identifier to cite or link to this item: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/995
Type: Monografia
Title: Perfil e percepções dos estudantes do curso de Ciências Sociais sobre a carreira docente na educação básica
Author: Lourenço, Terezinha
First advisor: Silva, Luis Fernando Santos Corrêa da
metadata.dc.contributor.referee1: Caprara, Bernardo
metadata.dc.contributor.referee2: Pereira, Thiago Igrassia
Resume: A presente pesquisa tem como objetivo demonstrar o perfil e as percepções dos estudantes do curso de Ciências Sociais sobre a carreira docente, na educação básica. Também apresenta discussões sobre a história do curso de Ciências Sociais, como é compreendida a identidade docente, como os estudantes se identificam pelo curso, a formação docente, a docência nas Ciências Sociais, entre outros temas relacionados ao ensino de sociologia. Na pesquisa foram entrevistados 77 estudantes, com objetivo de identificar o perfil dos estudantes, a percepção dos estudantes sobre a docência na educação básica e a identificação pelo curso. As informações comprovaram que mesmo a sociologia tendo pontos negativos, ou seja, fatores limitantes quanto à inserção no mercado de trabalho, 75% dos acadêmicos demonstram interesse em seguir carreira de professor, e também avaliaram positivamente a qualidade do curso, e que a formação acadêmica facilita a inserção no mercado de trabalho.
Abstract: The present research hás as objective to demonstrate of the course Social Sciences” students the profile and the perceptions about the docent profession in the basic education. Also introduce discussions about Social Sciences’ story course, as the teaching identy is understood, as the students it identity is understood, as the students it identy by the course, the teaching formation, the Social Sciencies’ instructing, between other topics reported with the Sociology teaching. In the researched 77 students were interviewed with order of to understand to identy the students’ profile, the students’ perception about the teaching in the basic education and the indentification by the course. The informations corroborations that sameting the Sociology having negative points, that is, limiting factors for the insertion in the labor market, 75% of the students showed interest in to follow the teacher career, and also evaluated positively the course’s quality and that the academical formation facilitate the labor market insertion.
Keywords: Formação de professores
Identidade docente
Educação básica
Ensino das Ciências Sociais
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal da Fronteira Sul
Acronym of the institution: UFFS
College, Institute or Department: Campus Erechim
Type of Access: Acesso Aberto
URI: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/995
Issue Date: Aug-2017
Appears in Collections:Ciências Sociais - Licenciatura

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
LOURENÇO.PDF775,78 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.