Please use this identifier to cite or link to this item: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/1143
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Santos, Claudecir dos-
dc.creatorSouza, Estelamaris Galiazzi-
dc.date2017-07-06-
dc.date.accessioned2017-10-03T11:53:19Z-
dc.date.available2017-09-28-
dc.date.available2017-10-03T11:53:19Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.urihttps://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/1143-
dc.description.abstractThis research approaches the intra-school exclusion and its relations with the curriculum, having as object of study the Curricular Proposal of Santa Catarina. We seek to discuss education as a practical and pedagogical activity, curriculum as an educational concept and about intra-school exclusion. We questioned how the curriculum is understood in the Curricular Proposal and if there are aspects of intraschool exclusion present in the discourses of this document. We list as a research topic the following questions: Can the Curricular Proposal of the state of Santa Catarina be considered as a document that points out possibilities for facing or minimizing intra-school exclusion? With regard to the objectives, the research seeks to: i) explain the methodological paths taken for the development of this study, as well as the correlated paths; ii) carry out theoretical revision on public and educational policies and curriculum; iii) historically locate the Curricular Proposal and reflect on its historical, epistemological and pedagogical aspects; iv) to focus on intra-school exclusion through the categories related to the document under analysis. About the methodology, the study was carried out through the research of the theoretical components on the subject, analysis of the historical construction of the Curriculum Proposal and, analysis of the categories: time, curricular matrix, hegemonic discourses, learning and formative course. As conclusion of the research is our understanding that the intra-school exclusion is present in the discourses of every Curricular Proposal books, often in a veiled way. We relate the existence of this exclusion to the ineffective public policies as well as the extracurricular factors of students' lives. We also conclude that the school can be a space to combat exclusion through teaching projects carefully thinked and implemented aimed at contributing to human formation.pt_BR
dc.description.resumoEsta pesquisa versa sobre a exclusão intraescolar e suas relações com o currículo, tendo como objeto de estudo a Proposta Curricular de Santa Catarina. Procuramos discorrer sobre a educação enquanto atividade prática e pedagógica, sobre o currículo enquanto conceito educacional e sobre a exclusão intraescolar. Questionamos sobre como o currículo é compreendido na Proposta Curricular e se há aspectos de exclusão intraescolar presentes nos discursos deste documento. Elencamos como problema de pesquisa a seguinte inquirição: a Proposta Curricular do estado de Santa Catarina poderá ser considerada como um documento que aponta possibilidades de enfrentamento ou minimização da exclusão intraescolar? Com relação aos objetivos, a pesquisa procura: i) explicitar os caminhos metodológicos assumidos para o desenvolvimento desse estudo, bem como os caminhos correlatos; ii) realizar revisão teórica sobre políticas públicas e educacionais e currículo; iii) localizar historicamente a Proposta Curricular e refletir sobre seus aspectos históricos, epistemológicos e pedagógicos; iv) enfocar a exclusão intraescolar através das categorias relacionadas ao documento em análise. No que se refere à metodologia, o estudo deu-se através da pesquisa dos componentes teóricos sobre o tema, da análise do histórico de constituição da Proposta Curricular e análise das categorias: tempo, matriz curricular, discursos hegemônicos, aprendizagem e percurso formativo. Como conclusão da pesquisa é de nosso entendimento que a exclusão intraescolar está presente nos discursos de todos os cadernos da Proposta Curricular, mesmo que muitas vezes de forma velada. Relacionamos a existência desta exclusão às políticas públicas pouco eficazes bem como aos fatores extraescolares da vida dos estudantes. Concluímos também que a escola poderá se constituir em um espaço de combate à exclusão através de projetos de ensino, cuidadosamente pensados e executados com vistas a contribuir para a formação humana.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Jeferson Rodrigues de Lima (jeferson.lima@uffs.edu.br) on 2017-09-28T23:55:25Z No. of bitstreams: 1 SOUZA.pdf: 4545755 bytes, checksum: a534339955d65501dd58b84ee533d45b (MD5)en
dc.description.provenanceApproved for entry into archive by Diego dos Santos Borba (dborba@uffs.edu.br) on 2017-10-03T11:53:19Z (GMT) No. of bitstreams: 1 SOUZA.pdf: 4545755 bytes, checksum: a534339955d65501dd58b84ee533d45b (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2017-10-03T11:53:19Z (GMT). No. of bitstreams: 1 SOUZA.pdf: 4545755 bytes, checksum: a534339955d65501dd58b84ee533d45b (MD5) Previous issue date: 2017en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal da Fronteira Sulpt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCampus Chapecópt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educação-
dc.publisher.initialsUFFSpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectCurrículos e programaspt_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectPrática de ensinopt_BR
dc.titleA exclusão intraescolar e suas relações com o currículo: percepções a partir da proposta curricular de Santa Catarinapt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.levelMestradopt_BR
Appears in Collections:Programa de Pós-Graduação em Educação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
SOUZA.pdf4.44 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.