Please use this identifier to cite or link to this item: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/1290
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Simões, Willian-
dc.creatorBrugnera, Priscila Tamiris-
dc.creatorCinelli, Kaluana-
dc.date2017-07-17-
dc.date.accessioned2017-10-09T18:57:32Z-
dc.date.available2017-10-09-
dc.date.available2017-10-09T18:57:32Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.urihttps://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/1290-
dc.description.abstractThe present work reflects about the pedagogical potential of environmental education at the schooling process. Its main objective is to present a study about environmental education and sustainability at the school atmosphere from an experience lived at the Elementary School Saad Antônio Sarquis with the program “Parlamento Jovem”, accomplished in Santa Catarina state during the year of 2012. We used as methodology the bibliography and documental research and also roundtables. Starting with a theoretic interdisciplinary dialogue, we aimed to reinforce and defend the work with environmental education inside the school environment and their implied knowledge at the formation of a sustainable society. However, we also criticized these open possibilities in pedagogical handling about the environmental issue at school by means of project-based learning which, may be easily explored to a neoliberal business perspective of education.pt_BR
dc.description.resumoO presente trabalho reflete sobre o potencial pedagógico da educação ambiental no processo de escolarização. Tem como objetivo apresentar um estudo sobre a educação ambiental e sustentabilidade no ambiente escolar a partir de vivências da Escola de Educação Básica Saad Antônio Sarquis no e a partir do programa Parlamento Jovem realizado no estado de Santa Catarina durante o ano de 2012. Utilizou-se metodologias do tipo bibliográfica, documental e roda de conversa. A partir de um diálogo teórico-interdisciplinar, procura-se defender o trabalho com a educação ambiental no ambiente escolar e seus conhecimentos implicados como fundamentais na formação de uma sociedade sustentável. No entanto, são tecidas algumas críticas sobre as possibilidades que se abrem de tratamento pedagógico da questão ambiental na escola por meio da pedagogia dos projetos, que facilmente pode se alinhar a uma perspectiva empresarial-neoliberal de educação.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Jeferson Rodrigues de Lima (jeferson.lima@uffs.edu.br) on 2017-10-09T17:52:52Z No. of bitstreams: 1 BRUGNERA e CINELLI.pdf: 858231 bytes, checksum: b83b89da0af2964b4680626dc97fc3e5 (MD5)en
dc.description.provenanceApproved for entry into archive by Diego dos Santos Borba (dborba@uffs.edu.br) on 2017-10-09T18:57:32Z (GMT) No. of bitstreams: 1 BRUGNERA e CINELLI.pdf: 858231 bytes, checksum: b83b89da0af2964b4680626dc97fc3e5 (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2017-10-09T18:57:32Z (GMT). No. of bitstreams: 1 BRUGNERA e CINELLI.pdf: 858231 bytes, checksum: b83b89da0af2964b4680626dc97fc3e5 (MD5) Previous issue date: 2017en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal da Fronteira Sulpt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCampus Chapecó-
dc.publisher.initialsUFFSpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação ambientalpt_BR
dc.subjectEnsino e aprendizagempt_BR
dc.subjectSustentabilidadept_BR
dc.subjectMeio ambientept_BR
dc.titleO potencial pedagógico da educação ambiental: um estudo a partir de uma experiência vivida pela EEB Saad Antônio Sarquis, chapecó-SCpt_BR
dc.typeArtigo Cientificopt_BR
Appears in Collections:Pedagogia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
BRUGNERA e CINELLI.pdf838.12 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.