Please use this identifier to cite or link to this item:
https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/1290
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Simões, Willian | - |
dc.creator | Brugnera, Priscila Tamiris | - |
dc.creator | Cinelli, Kaluana | - |
dc.date | 2017-07-17 | - |
dc.date.accessioned | 2017-10-09T18:57:32Z | - |
dc.date.available | 2017-10-09 | - |
dc.date.available | 2017-10-09T18:57:32Z | - |
dc.date.issued | 2017 | - |
dc.identifier.uri | https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/1290 | - |
dc.description.abstract | The present work reflects about the pedagogical potential of environmental education at the schooling process. Its main objective is to present a study about environmental education and sustainability at the school atmosphere from an experience lived at the Elementary School Saad Antônio Sarquis with the program “Parlamento Jovem”, accomplished in Santa Catarina state during the year of 2012. We used as methodology the bibliography and documental research and also roundtables. Starting with a theoretic interdisciplinary dialogue, we aimed to reinforce and defend the work with environmental education inside the school environment and their implied knowledge at the formation of a sustainable society. However, we also criticized these open possibilities in pedagogical handling about the environmental issue at school by means of project-based learning which, may be easily explored to a neoliberal business perspective of education. | pt_BR |
dc.description.resumo | O presente trabalho reflete sobre o potencial pedagógico da educação ambiental no processo de escolarização. Tem como objetivo apresentar um estudo sobre a educação ambiental e sustentabilidade no ambiente escolar a partir de vivências da Escola de Educação Básica Saad Antônio Sarquis no e a partir do programa Parlamento Jovem realizado no estado de Santa Catarina durante o ano de 2012. Utilizou-se metodologias do tipo bibliográfica, documental e roda de conversa. A partir de um diálogo teórico-interdisciplinar, procura-se defender o trabalho com a educação ambiental no ambiente escolar e seus conhecimentos implicados como fundamentais na formação de uma sociedade sustentável. No entanto, são tecidas algumas críticas sobre as possibilidades que se abrem de tratamento pedagógico da questão ambiental na escola por meio da pedagogia dos projetos, que facilmente pode se alinhar a uma perspectiva empresarial-neoliberal de educação. | pt_BR |
dc.description.provenance | Submitted by Jeferson Rodrigues de Lima (jeferson.lima@uffs.edu.br) on 2017-10-09T17:52:52Z No. of bitstreams: 1 BRUGNERA e CINELLI.pdf: 858231 bytes, checksum: b83b89da0af2964b4680626dc97fc3e5 (MD5) | en |
dc.description.provenance | Approved for entry into archive by Diego dos Santos Borba (dborba@uffs.edu.br) on 2017-10-09T18:57:32Z (GMT) No. of bitstreams: 1 BRUGNERA e CINELLI.pdf: 858231 bytes, checksum: b83b89da0af2964b4680626dc97fc3e5 (MD5) | en |
dc.description.provenance | Made available in DSpace on 2017-10-09T18:57:32Z (GMT). No. of bitstreams: 1 BRUGNERA e CINELLI.pdf: 858231 bytes, checksum: b83b89da0af2964b4680626dc97fc3e5 (MD5) Previous issue date: 2017 | en |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal da Fronteira Sul | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | Campus Chapecó | - |
dc.publisher.initials | UFFS | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Educação ambiental | pt_BR |
dc.subject | Ensino e aprendizagem | pt_BR |
dc.subject | Sustentabilidade | pt_BR |
dc.subject | Meio ambiente | pt_BR |
dc.title | O potencial pedagógico da educação ambiental: um estudo a partir de uma experiência vivida pela EEB Saad Antônio Sarquis, chapecó-SC | pt_BR |
dc.type | Artigo Cientifico | pt_BR |
Appears in Collections: | Pedagogia |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
BRUGNERA e CINELLI.pdf | 838.12 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.