Please use this identifier to cite or link to this item: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/1291
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Scheffer, Nilce Fátima-
dc.creatorMartins, Marli Correa-
dc.creatorMartins, Rosania Benachio-
dc.date2016-06-20-
dc.date.accessioned2017-10-09T18:58:01Z-
dc.date.available2017-10-05-
dc.date.available2017-10-09T18:58:01Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.urihttps://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/1291-
dc.description.abstractThis work aims to present a theoretical background that justify the role of playful in learning mathematics. The study is inserted with a bibliographic approach, in which reflections on the playfulness as a pedagogical strategy for teaching math in elementary school are presented. We seek for definitions for the term playful, its purposes and contributions to human knowledge processes. Given that education is constantly changing mainly influenced by digital technologies, games and plays are viewed positively because they contribute to learning. Thus, learning through playful activities occurs through educational plays and games, which lead the child to learn while playing. The results of the study point to the importance of playfulness to the teaching of mathematics and refer to the role of the teacher as a critical and reflective professional of his/her practice.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho tem por objetivo apresentar um referencial que fundamente o papel do lúdico na aprendizagem matemática. O estudo insere-se na abordagem bibliográfica, no qual se apresentam reflexões a respeito da ludicidade como estratégia pedagógica para ensinar matemática no Ensino Fundamental. Buscamos definições para o termo lúdico, suas finalidades e contribuições para os processos de conhecimento humano. Tendo em vista que a educação encontra-se em constante transformação, influenciada principalmente pelas tecnologias digitais, os jogos e brincadeiras são vistos de maneira positiva, pois contribuem para a aprendizagem. Dessa forma, o aprendizado lúdico é aquele que ocorre por meio de brincadeiras e jogos educativos, o que conduz a criança a aprender brincando. Os resultados do estudo apontam a importância da ludicidade para o ensino de matemática e remetem ao papel do professor enquanto profissional crítico e reflexivo de sua prática.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Jeferson Rodrigues de Lima (jeferson.lima@uffs.edu.br) on 2017-10-05T23:55:34Z No. of bitstreams: 1 MARTINS e MARTINS.pdf: 313370 bytes, checksum: a270252db96d5025e644eae75951453d (MD5)en
dc.description.provenanceApproved for entry into archive by Diego dos Santos Borba (dborba@uffs.edu.br) on 2017-10-09T18:58:01Z (GMT) No. of bitstreams: 1 MARTINS e MARTINS.pdf: 313370 bytes, checksum: a270252db96d5025e644eae75951453d (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2017-10-09T18:58:01Z (GMT). No. of bitstreams: 1 MARTINS e MARTINS.pdf: 313370 bytes, checksum: a270252db96d5025e644eae75951453d (MD5) Previous issue date: 2016en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal da Fronteira Sulpt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCampus Chapecó-
dc.publisher.initialsUFFSpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEnsino e aprendizagempt_BR
dc.subjectEnsino fundamentalpt_BR
dc.subjectDidáticapt_BR
dc.subjectMatemáticapt_BR
dc.titleO lúdico e a educação matemática nos anos iniciais do ensino fundamentalpt_BR
dc.typeArtigo Cientificopt_BR
Appears in Collections:Pedagogia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MARTINS e MARTINS.pdf306.03 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.