Please use this identifier to cite or link to this item: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/1307
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Silva, Mara Cristina Fortuna da-
dc.creatorSoster, Eliane Salete-
dc.date2016-06-26-
dc.date.accessioned2017-10-09T19:07:48Z-
dc.date.available2017-10-05-
dc.date.available2017-10-09T19:07:48Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.urihttps://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/1307-
dc.description.abstractThis article aims to describe the application of some educational interventions in a preschool class in which was included a student with no upper limbs (no arms). These interventions occurred during the participation in the project Institutional Program of Initiation Grant to Teaching - PIBID. They present also the major milestones of national legislation, as regards to the inclusion of students with disabilities in mainstream education. It also describes about the process of interaction of these students from the perspective of cultural-historical theory of Vygotsky. Thus, we can conclude that the practices experienced in higher education are of great relevance to the practice of future teachers already licensed, whereas, when applying the proposed interventions, it was observed that the classes are currently provided with great diversity among these the inclusion of students with disabilities.pt_BR
dc.description.resumoO presente artigo tem como objetivo descrever a aplicação de algumas intervenções pedagógicas em uma turma de educação infantil, na qual estava incluída uma aluna com ausência de membros superiores (ausência de braços). Essas intervenções ocorreram durante a participação do projeto no Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência – PIBID. Apresentam-se também os principais marcos das legislações nacionais, no que se refere à inclusão de alunos com deficiência no ensino regular. Descreve também a respeito do processo de interação desses alunos na perspectiva da teoria histórico-cultural de Vygotsky. Desta forma, podemos concluir que as práticas vivenciadas durante o ensino superior são de grande relevância para a prática de futuros pedagogos já licenciados, visto que, ao aplicar as intervenções propostas, observou-se que as turmas atualmente são dotadas de grandes diversidades, entre estas a inclusão de alunos com deficiência.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Jeferson Rodrigues de Lima (jeferson.lima@uffs.edu.br) on 2017-10-05T22:32:01Z No. of bitstreams: 1 SOSTER.pdf: 751114 bytes, checksum: 5f84bbbfb557cc015da11c2e7da04b0e (MD5)en
dc.description.provenanceApproved for entry into archive by Diego dos Santos Borba (dborba@uffs.edu.br) on 2017-10-09T19:07:48Z (GMT) No. of bitstreams: 1 SOSTER.pdf: 751114 bytes, checksum: 5f84bbbfb557cc015da11c2e7da04b0e (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2017-10-09T19:07:48Z (GMT). No. of bitstreams: 1 SOSTER.pdf: 751114 bytes, checksum: 5f84bbbfb557cc015da11c2e7da04b0e (MD5) Previous issue date: 2016en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal da Fronteira Sulpt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCampus Chapecó-
dc.publisher.initialsUFFSpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPessoas com deficiência intelectualpt_BR
dc.subjectInclusão escolarpt_BR
dc.subjectEducação inclusivapt_BR
dc.subjectEnsino e aprendizagempt_BR
dc.titleIntervenções pedagógicas realizadas com sucesso: mediante a inclusão de uma aluna com deficiência física na educação infantilpt_BR
dc.typeArtigo Cientificopt_BR
Appears in Collections:Pedagogia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
SOSTER.pdf733,51 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.