Please use this identifier to cite or link to this item:
https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/1307
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Silva, Mara Cristina Fortuna da | - |
dc.creator | Soster, Eliane Salete | - |
dc.date | 2016-06-26 | - |
dc.date.accessioned | 2017-10-09T19:07:48Z | - |
dc.date.available | 2017-10-05 | - |
dc.date.available | 2017-10-09T19:07:48Z | - |
dc.date.issued | 2016 | - |
dc.identifier.uri | https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/1307 | - |
dc.description.abstract | This article aims to describe the application of some educational interventions in a preschool class in which was included a student with no upper limbs (no arms). These interventions occurred during the participation in the project Institutional Program of Initiation Grant to Teaching - PIBID. They present also the major milestones of national legislation, as regards to the inclusion of students with disabilities in mainstream education. It also describes about the process of interaction of these students from the perspective of cultural-historical theory of Vygotsky. Thus, we can conclude that the practices experienced in higher education are of great relevance to the practice of future teachers already licensed, whereas, when applying the proposed interventions, it was observed that the classes are currently provided with great diversity among these the inclusion of students with disabilities. | pt_BR |
dc.description.resumo | O presente artigo tem como objetivo descrever a aplicação de algumas intervenções pedagógicas em uma turma de educação infantil, na qual estava incluída uma aluna com ausência de membros superiores (ausência de braços). Essas intervenções ocorreram durante a participação do projeto no Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência – PIBID. Apresentam-se também os principais marcos das legislações nacionais, no que se refere à inclusão de alunos com deficiência no ensino regular. Descreve também a respeito do processo de interação desses alunos na perspectiva da teoria histórico-cultural de Vygotsky. Desta forma, podemos concluir que as práticas vivenciadas durante o ensino superior são de grande relevância para a prática de futuros pedagogos já licenciados, visto que, ao aplicar as intervenções propostas, observou-se que as turmas atualmente são dotadas de grandes diversidades, entre estas a inclusão de alunos com deficiência. | pt_BR |
dc.description.provenance | Submitted by Jeferson Rodrigues de Lima (jeferson.lima@uffs.edu.br) on 2017-10-05T22:32:01Z No. of bitstreams: 1 SOSTER.pdf: 751114 bytes, checksum: 5f84bbbfb557cc015da11c2e7da04b0e (MD5) | en |
dc.description.provenance | Approved for entry into archive by Diego dos Santos Borba (dborba@uffs.edu.br) on 2017-10-09T19:07:48Z (GMT) No. of bitstreams: 1 SOSTER.pdf: 751114 bytes, checksum: 5f84bbbfb557cc015da11c2e7da04b0e (MD5) | en |
dc.description.provenance | Made available in DSpace on 2017-10-09T19:07:48Z (GMT). No. of bitstreams: 1 SOSTER.pdf: 751114 bytes, checksum: 5f84bbbfb557cc015da11c2e7da04b0e (MD5) Previous issue date: 2016 | en |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal da Fronteira Sul | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | Campus Chapecó | - |
dc.publisher.initials | UFFS | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Pessoas com deficiência intelectual | pt_BR |
dc.subject | Inclusão escolar | pt_BR |
dc.subject | Educação inclusiva | pt_BR |
dc.subject | Ensino e aprendizagem | pt_BR |
dc.title | Intervenções pedagógicas realizadas com sucesso: mediante a inclusão de uma aluna com deficiência física na educação infantil | pt_BR |
dc.type | Artigo Cientifico | pt_BR |
Appears in Collections: | Pedagogia |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
SOSTER.pdf | 733,51 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.