Please use this identifier to cite or link to this item:
https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/1371
Type: | Monografia |
Title: | A reprodução da ideologia na arte : uma reflexão teórica a partir do conceito de indústria cultural |
Author: | Ribeiro, Adriel de Farias |
First advisor: | Souza, Clovis Schmitt |
metadata.dc.contributor.referee1: | Aquino, Arthur de |
metadata.dc.contributor.referee2: | Caprara, Bernardo |
Resume: | O presente estudo busca realizar uma reflexão acerca da denominada “Escola de Frankfurt” e sua compreensão a respeito da obra de arte. Os autores filiados à “Escola” interpretam que as manifestações artísticas foram apropriadas pelo sistema capitalista, na sociedade moderna, como uma forma de reprodução da ideologia do poder da classe detentora dos meios de produção. Neste quadrante analítico, o conceito de Indústria Cultural é examinado através da obra “Dialética do Esclarecimento” e do texto de Walter Benjamin, “A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica”, sendo esses, fontes para estabelecer a base conceitual utilizada para investigar o fenômeno artístico, e, como a denominada aura da obra de arte se perde quando introduzida na lógica capitalista. Nesse sentido, a arte perde sua capacidade de emancipar o indivíduo e se converte em manifestação ideológica. Assim, os autores desta perspectiva identificam que a lógica capitalista compromete o processo criativo da produção artística, e, com isso, a indústria cultural produz e transforma os indivíduos em seres mais compassivos e amortecidos pelas práticas sociais. |
Abstract: | The present study aims to perform a reflection about the so-called “Frankfurt School” and its comprehension about the artwork. The associated authors of the “School”, interpret that the artistic movements have been appropriated by the capitalist system in the modern society, as a way of reproduction of the ideology of the power from the holder class of the means of production. In this analytic quadrant, the concept of Cultural Industry is checked through the work “Dialectic of enlightenment” and the text, “The artwork in its technical reproducibility” from Walter Benjamin. These are the sources to establish the conceptual base used to explore the artistic event, and how the called aura of the artwork gets lost when placed in the capitalist logic. In this sense, the art loses its ability to emancipate the individual, and it becomes an ideological manifestation. Therefore, the authors of its perspective identify that the capitalist logic compromises the creative process of the artistic production, and, therewith, the cultural industry produces and turns the individuals into humans more compassionated and dampened by the social practices. |
Keywords: | Escola de Frankfurt Obras de arte Teoria Marxista Indústria cultural Iluminismo |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal da Fronteira Sul |
Acronym of the institution: | UFFS |
College, Institute or Department: | Campus Erechim |
Type of Access: | Acesso Aberto |
URI: | https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/1371 |
Issue Date: | Oct-2017 |
Appears in Collections: | Ciências Sociais - Licenciatura |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
RIBEIRO.PDF | 838.13 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.