Please use this identifier to cite or link to this item:
https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/1962
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Fraga, Gerson Wasen | - |
dc.contributor.referee1 | Fraga, Gerson Wasen | - |
dc.contributor.referee2 | Severo, Gerson Luis Egas | - |
dc.contributor.referee3 | Valério, Mairon Escorsi | - |
dc.creator | Marcheski, Ivete Sonia | - |
dc.date | 2017-12 | - |
dc.date.accessioned | 2018-05-24T13:27:59Z | - |
dc.date.available | 2018-05-24T13:27:59Z | - |
dc.date.issued | 2017-12-20 | - |
dc.identifier.uri | https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/1962 | - |
dc.description.abstract | This research aims to present some characteristics related to the use of cinematographic works as historical sources, in this case specific to World War II. How this entertainment mechanism was inserted in the historical environment, how it acts in the spectators and what causes them in the emotional field. For that, two films were used, "The Rescue of Private Ryan" and "The Circle of Fire" that have their approaches based on two battles of World War II, Stalingrad and DIA D, that were decisive milestones for the final outcome of the same. As each producer sought to use the historical fact to develop a fictitious story in parallel. At what points do the works go against each other and where do they distance themselves? As this mechanism can be inserted into the day-to-day classrooms by assisting History teachers, and approaching the need to accompany a moment in which society is experiencing an avalanche of immediate information such as animations, sounds, images and special effects, increasingly innovative, not letting themselves be lost those historical facts that have often contributed to current technologies. | pt_BR |
dc.description.resumo | Esta pesquisa tem como meta, apresentar algumas características referentes à utilização de obras cinematográficas como fontes históricas, neste caso, específicas da Segunda Guerra Mundial. Como esse mecanismo de entretenimento se inseriu no meio histórico, como atua nos espectadores e o que lhes provoca no campo emocional. Para tal, utilizaram-se dois filmes, "O Resgate do Soldado Ryan" e "O Círculo de Fogo" que tem suas abordagens embasadas em duas batalhas da Segunda Guerra Mundial, Stalingrado e o DIA D, que foram marcos decisivos para o desfecho final da mesma. Como cada produtor buscou utilizar o fato histórico para desenvolver em paralelo uma história fictícia. Em que pontos as obras vão de encontro uma da outra e aonde se distanciam. Como este mecanismo pode ser inserido no dia a dia das salas de aula auxiliando os professores de História, e se aproximando da necessidade de acompanhar um momento em que a sociedade vive uma avalanche de informações imediatas, como animações, sons, imagens e efeitos especiais, cada vez mais inovadores, não deixando que se percam esses fatos históricos que, muitas vezes, contribuíram para as tecnologias atuais. | pt_BR |
dc.description.provenance | Submitted by Tania Ivani Rokohl (tania.rokohl@uffs.edu.br) on 2018-05-23T18:22:56Z No. of bitstreams: 1 MARCHESKI.pdf: 694172 bytes, checksum: d3dcd90df8ba6f654342a7b88628ad7e (MD5) | en |
dc.description.provenance | Approved for entry into archive by Diego dos Santos Borba (dborba@uffs.edu.br) on 2018-05-24T13:27:59Z (GMT) No. of bitstreams: 1 MARCHESKI.pdf: 694172 bytes, checksum: d3dcd90df8ba6f654342a7b88628ad7e (MD5) | en |
dc.description.provenance | Made available in DSpace on 2018-05-24T13:27:59Z (GMT). No. of bitstreams: 1 MARCHESKI.pdf: 694172 bytes, checksum: d3dcd90df8ba6f654342a7b88628ad7e (MD5) Previous issue date: 2017-12-20 | en |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal da Fronteira Sul | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | Campus Erechim | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFFS | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | História | pt_BR |
dc.subject | Guerra | pt_BR |
dc.subject | Cinema | pt_BR |
dc.subject | Documentos | pt_BR |
dc.title | A Segunda Guerra Mundial no cinema: uma comparação entre "Círculo de fogo" e " O resgate do soldado Ryan" | pt_BR |
dc.type | Monografia | pt_BR |
Appears in Collections: | História |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
MARCHESKI.pdf | 677.9 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.