Please use this identifier to cite or link to this item:
https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/2140
Type: | Monografia |
Title: | Educação ambiental no combate da dengue em espações educativos |
Author: | Stankowski, Rodrigo |
First advisor: | Uhmann, Rosangela Ines Matos |
metadata.dc.contributor.referee1: | Andrighetto, Rosália |
metadata.dc.contributor.referee2: | Leite, Fabiane de Andrade |
Resume: | Com o intuito de colocar em prática os conhecimentos aprendidos no curso de Química Licenciatura, e ciente da responsabilidade assumida como futuro professor em preparar os educandos não só nos conhecimentos químicos, mas prepará-los para uma vida em sociedade de forma consciente e saudável, que este estudo destaca a necessidade do debate sobre Educação Ambiental (EA) no combate à Dengue. Para tanto, a pretensão é tornar os espaços educativos multiplicadores de atividades voltadas à EA, especialmente a respeito do cuidado com a saúde. A escola é um ambiente para serem efetivados temas relacionados à saúde, aqui destacamos atenção para a Dengue. Para tanto, nos embasamos em uma metodologia qualitativa elencando aspectos sobre a vivência de um laboratorista da Vigilância Ambiental que trabalha no combate da Dengue no município de Santo Ângelo-RS, assim como numa busca em Biblioteca Digital usando os descritores: “Dengue e Educação Ambiental” no período de 2006 a 2018. O que nos moveu a trazer as categorias: das (i) informações e intervenções sobre o trabalho da Vigilância Ambiental, bem como alguns (ii) aspectos de que a EA pode mudar hábitos proporcionando melhor qualidade de vida no combate à Dengue em que cada indivíduo sinta-se responsável em fazer algo para melhorar as ações individuais e coletivas. Enfim, a contribuição de estratégias de EA para a prevenção e o controle da Dengue junto ao contexto das escolas fará a diferença na contemporaneidade. |
Abstract: | In order to put into practice the knowledge learned in the course of Chemistry Degree, and aware of the responsibility assumed as future teacher in to prepare learners not only for chemical knowledge, but to prepare them for society in a conscious and healthy way, that this study highlights the debate on Environmental Education (EA) in the fight against Dengue. For Therefore, the pretension is to make educational spaces multipliers of activities to EA, especially with regard to health care. School is an environment for health-related issues are addressed, we would like to highlight Dengue. Therefore, we are based on a qualitative methodology, listing aspects of the experience of an Environmental Surveillance laboratory that works in the fight against Dengue in the municipality of Santo Ângelo-RS, as well as in a Using the descriptors: "Dengue and Environmental Education" in the period from 2006 to 2018. What moved us to bring the categories of: (i) information and interventions on the work of the Environmental Surveillance, as well as some (ii) aspects that EA can changing habits by providing a better quality of life in the fight against Dengue in which each individual feels responsible for doing something to improve individual and collective agreements. Finally, the contribution of EE strategies to the prevention and control of Dengue in the context of schools will make a difference in the contemporary world. |
Keywords: | Educação ambiental Doença Dengue Viroses Saúde ambiental Qualidade de vida Gestão ambiental Controle de insetos |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal da Fronteira Sul |
Acronym of the institution: | UFFS |
College, Institute or Department: | Campus Cerro Largo |
Type of Access: | Acesso Aberto |
URI: | https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/2140 |
Issue Date: | 3-Jul-2018 |
Appears in Collections: | Química |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
STANKOWSKI.pdf | 514.68 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.