Please use this identifier to cite or link to this item:
https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/2179
Type: | Dissertação |
Title: | Uma proposta de atividades para o estudo de progressões geométricas utilizando fractais e o software geogebra |
Author: | Valmorbida, Juliana Maria |
First advisor: | Binotto, Rosane Rossato |
Resume: | Este trabalho tem por objetivo apresentar uma proposta de atividades para o ensino das Progressões Geométricas, por meio da construção de Fractais no Software GeoGebra. O trabalho propõe o ensino através de uma metodologia que conecta a Matemática com as ações práticas, numa oficina realizada com 16 alunos da 1ª série do Ensino Médio, numa escola estadual, na cidade de Nova Erechim, SC. A pesquisa orientou-se pela seguinte questão: O estudo das Progressões Geométricas no Ensino Médio, a partir da construção de Fractais Clássicos no GeoGebra, produz algum aprendizado significativo para o aluno? Com intuito de promover a inserção da tecnologia nas aulas de Matemática, as atividades foram desenvolvidas com o incentivo à interação entre as construções geométricas dos Fractais e o conceito matemático das Progressões Geométricas. Objetivou-se ensinar o conteúdo de Progressão Geométrica, especificamente os conceitos de: Progressão Geométrica finita e infinita; Progressão Geométrica crescente e decrescente; e razão de uma Progressão Geométrica. As conclusões foram obtidas a partir do desenvolvimento da oficina e dos questionários diagnósticos. Esta abordagem pretende, a partir da interação dos alunos com todo o processo de ensino, dar significado à aprendizagem das Progressões Geométricas e verificar se o Software GeoGebra contribuiu para este processo. |
Abstract: | This research aims to present an activities proposal to the Geometric Progressions teaching, by the Fractals construction in GeoGebra software. The work proposes teaching through a methodology that connects the Mathematics with practical actions in a workshop held with sixteen 1st grade High school students, at public school, in Nova Erechim city, SC. Does the research guided by the following question: The Geometric Progressions study at High school, from the Classical Fractals construction in GeoGebra, produces any significant learning for the student? In order to promote the technology insertion in Mathematics classes, the activities has developed with the incentive to interaction between Fractals geometric constructions and the Geometric Progressions mathematical concept. Had as objective to teach the Geometric Progression contents, specifically the concepts of: finite and infinite Geometric Progression; Increasing and decreasing Geometric Progression; and Geometric Progression reason for. The conclusions were obtained from the workshop development and the diagnostic questionnaires. This approach intends, from the student’s interaction with the whole teaching process, to give meaning to the Geometric Progressions learning and to verify if the GeoGebra Software contributed to this process. |
Keywords: | Matemática Ensino e aprendizagem |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal da Fronteira Sul |
Acronym of the institution: | UFFS |
College, Institute or Department: | Campus Chapecó |
Name of Program of Postgraduate studies: | Programa de Pós-Graduação Profissional em Matemática em Rede Nacional |
Type of Access: | Acesso Aberto |
URI: | https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/2179 |
Issue Date: | Oct-2018 |
metadata.dc.level: | Mestrado |
Appears in Collections: | Programa de Pós-Graduação Profissional em Matemática em Rede Nacional |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
VALMORBIDA .pdf | 2.58 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.