Please use this identifier to cite or link to this item: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/2465
Type: Monografia
Title: A formação profissional do professor de educação infantil: desafios da educação inclusiva na rede municipal de Chapecó (SC)
Author: Baptistelli, Adriana
Ramos, Priscila
First advisor: Lanes, Erone Hemann
Resume: Um dos desafios que emergem da proposta de escola inclusiva é a formação do professor, sobretudo, na etapa da Educação Infantil, período em que a criança inicia o processo de escolarização. Nessa perspectiva, este estudo teve como objetivo investigar o processo de formação profissional dos professores de Educação Infantil da rede municipal de ensino de Chapecó (SC). Buscou, também, analisar como a formação inicial e a continuada vivenciada por estes profissionais refletem em suas práticas educativas em relação à educação inclusiva. Dessa forma, foram realizadas entrevistas semiestruturadas, com posterior transcrição dos dados, leitura e interpretação, por meio da análise do discurso. Os resultados apontam para uma formação inicial defasada nos cursos de Pedagogia em relação a componentes curriculares voltados à Educação Inclusiva e Especial; a falta de incentivo e oferta de formação continuada com foco na educação inclusiva aos professores da rede municipal de ensino por parte da Secretaria Municipal de Educação; a inexistência de segundo professor de turma com especialização na área da inclusão e/ou educação especial e a busca de formação continuada por esforço próprio das professoras entrevistadas, ressignificando, assim, suas práticas pedagógicas e tornando-as compatíveis com o processo de inclusão escolar.
Abstract: One of the challenges that arise from the inclusive school proposal is the training of teachers, especially in the stage of early childhood education, when the child begins the schooling process. In this perspective, this study aimed to investigate the process of professional training of teachers of Early Childhood Education in the city of Chapecó, Santa Catarina State. It attempted to also analyze how the initial and continuing training experienced by these professionals reflect on their educational practices in relation to inclusive education. Thus, semi-structured interviews were carried out, with subsequent transcription of the data, reading and interpretation, performed through discourse analysis. The results point to an outdated initial training in pedagogy courses in relation to curriculum components focused on Inclusive and Special Education; the lack of incentive and offer of continuous training focused on inclusive education to teachers of the municipal education network by the Municipal Department of Education; the lack of second class teacher with specialization in the area of inclusion and/or special education and the search for continuous training by the teachers interviewed, thus giving new meaning to their teaching practices and making them compatible with the process of school inclusion.
Keywords: Escola especial
Formação de professores
Educação infantil
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal da Fronteira Sul
Acronym of the institution: UFFS
College, Institute or Department: Campus Chapecó
Type of Access: Acesso Aberto
URI: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/2465
Issue Date: 2018
Appears in Collections:Pedagogia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
BAPTISTELLI.pdf480,23 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.