Please use this identifier to cite or link to this item: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/2474
Type: Monografia
Title: Ensino de ecologia: concepções e estratégias de ensino
Author: Maciel, Eloisa Antunes
First advisor: Güllich, Roque Ismael da Costa
metadata.dc.contributor.referee1: Uhmann, Rosângela Inês Matos
metadata.dc.contributor.referee2: Araújo, Maria Cristina Pansera de
Resume: A ciência Ecologia está em franca expansão e o seu ensino deve estar constantemente atualizado, promovendo mudanças pedagógicas significativas que envolvam todos os níveis de ensino. Este trabalho trata de uma pesquisa de caráter documental e bibliográfico, que investiga concepções e metodologias no ensino de Ecologia. Os objetos de estudo foram os resumos publicados no Congresso de Ecologia do Brasil entre os anos de 2003 a 2015. Ao todo, foram coletados 10.065 resumos e, destes, analisados 31 que tratavam do tema. Quanto as concepções, foi obtida predominância da concepção técnica, seguida de crítica e prática; também foram encontrados múltiplos tipos de enfoques na abordagem dos conteúdos. Destacamos também a preocupação na diversificação de metodologias de ensino para abordagens sobre o ensino de Ecologia.
Abstract: Ecology is a field of knowledge that presents high rates of development, and its teaching must be constantly updated, allowing to promote significant pedagogical changes that involve all levels of education. This work is a documentary and bibliographic research that investigates conceptions and teaching methodologies used in teaching Ecology. The study objects were the abstracts published at the - Ecology Congress of Brazil - between the years 2003 to 2015. 10,065 abstracts were collected and among them, 31 that were related to teaching activities were analyzed. Technical design was the most frequent conception found, followed by criticism and practice, multiple approaches have been found in the approach to. It was also highlighted the concern in the diversification of teaching methodologies for approaches on the teaching of Ecology.
Keywords: Ecologia
Ensino
Didática
Educação ambiental
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal da Fronteira Sul
Acronym of the institution: UFFS
College, Institute or Department: Campus Cerro Largo
Type of Access: Acesso Aberto
URI: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/2474
Issue Date: 11-Dec-2018
Appears in Collections:Ciências Biológicas - Licenciatura

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MACIEL.pdf281,36 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.