Please use this identifier to cite or link to this item: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/2485
Type: Monografia
Title: Conquistas e desafios da Educação Integral
Author: Adamczuk, Fernanda Carla
First advisor: Sartori, Jerônimo
Resume: Este trabalho buscou conhecer a realidade da Educação Integral em jornada ampliada na Escola Cristo Rei (CAIC), no município de Erechim-RS, o principal objetivo é refletir as conquistas e desafios da Educação Integral. Para obter as reflexões neste texto, foi utilizado um questionário, também procurou-se resgatar autores que abordam o tema. Trata-se de uma pesquisa bibliográfica e qualitativa. Desse modo, o trabalho foi dividido em três capítulos: 1) Uma breve abordagem histórica da educação no Brasil. 2) A escola Cristo Rei: sua contextualização. 3) Análise do questionário. 4) Considerações finais. Esta pesquisa não teve a intenção de julgar os acertos ou erros, mas expressar reflexões e as experiências. Pesquisas revelam que a educação é um dos setores mais importantes para o desenvolvimento de uma nação e é pela produção de conhecimento que um país cresce. Nesse sentido, a problemática desenvolvida no trabalho monográfico fundamenta-se em analisar o corpo docente, alunos e comunidade, se estão desenvolvendo um trabalho para vencer as barreiras da dominação e da exploração, sendo necessária essa articulação para que aconteça o sucesso da educação integral. A opção em estudar este tema surgiu ao constatar que o pensamento que existe é que o contraturno serve apenas de passa tempo, é preciso que a sociedade perceba as melhorias no desenvolvimento do aluno, que a escola pode trabalhar as dificuldades reais, priorizando o processo de ensino-aprendizagem. Ou seja, as escolas se tornaram mais atrativas e mais humanas com a implantação da educação integral.
Abstract: This assignment aimed understand the actual situation about integral education in a amplified journey in the Cristo Rei school (CAIC), at the city of Erechim – RS, and the principal aim is to reflect about the achievements and challenges of Integral Education. In order to obtain the reflection of this text, a questionnaire was administered, the author that mention this issue, also was mentioned. It’s a bibliographic and qualitative research.This report is divided into three chapters. 1-A brief overview about Brasil education. 2-The Cristo Rei School: The background.3- Analysis of the questionnaire. 4-Final considerations. This research not attempted to judge the positive and negative aspects, but to share the reflections and experiences. Researches show that the most import aspect for the nation development is the education and the knowledge production, this is how a country grows. Seen in these terms, the problem developed in the monograph, is based in analysis of the teaching workforce, students and in the community and if they’re developing a splendid job to overcome the domination and exploitation barriers, this must be articulate precisely for the integral education be succeed. The idea of writing about this subject came up when it became evident that the common thought was that the after/before school it only serves to recreation; the society needs to be aware of the improvements of student development, and the school can also work through the real difficulties, giving greater importance about the teaching-learning process. In other words, the school seems the most attractive choice and even more human with the implantation of Integral Education.
Keywords: Educação Integral
Ensino
Aprendizagem
História da educação
Language: por
Country: Brasil
Publisher: UNIVERSIDADE FEDERAL DA FRONTEIRA SUL
Acronym of the institution: UFFS
College, Institute or Department: Campus Erechim
Type of Access: Acesso Aberto
URI: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/2485
Issue Date: 30-Jul-2014
Appears in Collections:Educação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ADAMCZUK.pdf167.16 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.