Please use this identifier to cite or link to this item:
https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/255
Type: | Monografia |
Title: | A cultura escolar como campo de investigação das práticas pedagógicas: duas escolas, duas culturas |
Author: | Moreira, Andréia dos Santos |
First advisor: | Nogueira, Sandra Vidal |
Resume: | Este trabalho apresenta uma discussão acerca das diferentes culturas que pode haver nos contextos das escolas em geral. Uma tentativa de verificar se seria possível escolas distintas situadas num mesmo espaço, possuindo uma mesma história pudesse internamente criar culturas distintas. O desenvolvimento da pesquisa aconteceu em São Luiz Gonzaga em duas escolas da rede estadual de ensino. O trabalho está dividido em três capítulos, onde o primeiro fala dos conceitos gerais de cultura escolar, partindo dos conceitos de alguns autores conhecidos como Laraia (2002), Geertz (1989), Souza (2007). Já no segundo capítulo um apanhado da cultura local regional para uma melhor contextualização do local onde as escolas pesquisadas estão inseridas, mesmo local, mesma cultura histórica e de formação. O capítulo terceiro traz um pouco da história de cada escola e faz uma analise dos discursos e diferentes culturas das escolas da pesquisa. Para este capítulo usou-se os Planos Político Pedagógico de cada escola citada na pesquisa. Nas considerações finais, é possível perceber que é possível verificar que duas escolas inseridas numa mesma realidade podem sim produzir distintas culturas. Estas culturas são introjetadas nos planos políticos pedagógicos nas formas de objetivos, filosofia e da própria atuação pedagógica de cada professor, onde este muitas vezes nem percebe-se. |
Abstract: | This paper presents a discussion about the different cultures that may be in the contexts of schools in general. An attempt to check if it would be possible to separate schools located in the same space, having a same story could internally create distinct cultures. The development of the research took place in São Luiz Gonzaga in two schools in the state schools. The work is divided into three chapters, where the first speech of the general concepts of school culture, beginning with the concepts of authors known as Laraia (2002), Geertz (1989), Souza (2007). In the second chapter an overview of the local culture to improve regional context of where the schools surveyed are inserted, same place, same historical culture and training. The third chapter brings a little history of each school and makes an analysis of the discourses and cultures of different schools of research. For this chapter used to Plans Educational Policy of each school mentioned in the survey. In closing remarks, you can see that it is possible to verify that two schools within a single reality but can produce distinct cultures. These cultures are introjected political plans in the forms of pedagogical goals, philosophy and own pedagogical performance of each teacher, which often do not realize this yourself. |
Keywords: | Cultura escolar Cultura regional Cultura histórica Escola Políticas pedagógicas São Luiz Gonzaga |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal da Fronteira Sul |
Acronym of the institution: | UFFS |
College, Institute or Department: | Campus Cerro Largo |
Type of Access: | Acesso Aberto |
URI: | https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/255 |
Issue Date: | May-2013 |
Appears in Collections: | Especialização em Interdisciplinaridade e Práticas Pedagógicas na Educação Básica |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
MOREIRA.pdf | 585.83 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.