Please use this identifier to cite or link to this item: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/2567
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Ziesmann, Cleusa Inês-
dc.contributor.referee1Batista, Jeize de Fátima-
dc.contributor.referee2Bölter, Serli Genz-
dc.creatorRotta, Andréia-
dc.date2015-12-02-
dc.date.accessioned2019-03-14T18:53:54Z-
dc.date.available2019-02-14-
dc.date.available2019-03-14T18:53:54Z-
dc.date.issued2015-12-02-
dc.identifier.urihttps://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/2567-
dc.description.abstractThis article is focused on the inclusion of students with disabilities in the rooms of regular education and training of teachers for the care of these children in schools Basic Education of the city of Porto Xavier. The objective therefore is to understand how is this process of inclusion of disabled students and the perception of the teachers regarding this new reality. Initially held up a literature with authors that dialogue with the school inclusion and teacher training, fundamental in the analysis of observed reality. Then semi-structured interviews were conducted with teachers who work in the Basic Education to experts rooms and function rooms in two schools in the city. The next step observations were made that allowed knowing the pedagogical practices carried out in caring for children with disabilities. All the analysis and presented proves that school and education professionals have a key role in the inclusive process and learning of students with disabilities. It is believed, therefore, the need for educational institutions reorganize their actions with a view to pedagogical practices in attendance included students in order for them to be respected in accordance with its development during the learning process.pt_BR
dc.description.resumoEste artigo tem como tema central a inclusão de alunos com deficiências nas salas do ensino regular e a formação de professores para o atendimento dessas crianças nas escolas de Educação Básica do município de Porto Xavier, RS. O objetivo do estudo, portanto, é compreender a forma como se dá esse processo de inclusão dos alunos deficientes e a percepção dos professores a respeito dessa nova realidade. Inicialmente realizou-se uma pesquisa bibliográfica com autores que dialogam com a inclusão escolar e a formação docente, fundamentais na análise da realidade observada. Em seguida foram realizadas entrevistas semiestruturadas com professores que atuam nas salas da Educação Básica e com especialistas em salas multifuncionais de duas escolas da cidade. Na etapa seguinte foram realizadas observações que permitiram conhecer as práticas pedagógicas realizadas no atendimento de crianças com deficiências. Toda a análise realizada e apresentada comprova que a escola e os profissionais da educação possuem um papel fundamental no processo inclusivo e na aprendizagem dos alunos com deficiências. Acredita-se, portanto, que é necessário que as instituições de ensino reorganizem as suas ações com vistas às práticas pedagógicas no atendimento de alunos incluídos, a fim de que possam ser respeitados de acordo com o seu desenvolvimento durante o processo de aprendizagem.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Rafael Pinheiro de Almeida (rafael.almeida@uffs.edu.br) on 2019-02-14T17:42:22Z No. of bitstreams: 1 Rotta.pdf: 1653202 bytes, checksum: 574960471ffe47544f67ec93d5ddfb94 (MD5)en
dc.description.provenanceApproved for entry into archive by Diego dos Santos Borba (dborba@uffs.edu.br) on 2019-03-14T18:53:54Z (GMT) No. of bitstreams: 1 Rotta.pdf: 1653202 bytes, checksum: 574960471ffe47544f67ec93d5ddfb94 (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2019-03-14T18:53:54Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Rotta.pdf: 1653202 bytes, checksum: 574960471ffe47544f67ec93d5ddfb94 (MD5) Previous issue date: 2015-12-02en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal da Fronteira Sulpt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCampus Cerro Largopt_BR
dc.publisher.initialsUFFSpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectEnsino fundamentalpt_BR
dc.subjectFormação de professorespt_BR
dc.subjectPessoas com deficiênciapt_BR
dc.subjectInclusão escolarpt_BR
dc.titleFormação de professores para o atendimento de crianças com deficiências na educação básicapt_BR
dc.typeMonografiapt_BR
Appears in Collections:Ciências Biológicas - Licenciatura

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Rotta.pdf1.61 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.