Please use this identifier to cite or link to this item:
https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/2610
Type: | Monografia |
Title: | Estratégias ludicas para o ensino de ciências/biologia: retratos do V Encontro Nacional de Ensino de Biologia (ENEBIO) |
Author: | Oliveira, Karine Bordin de |
First advisor: | Nogueira, Sandra Vidal |
metadata.dc.contributor.referee1: | Bervian, Paula Vanessa |
metadata.dc.contributor.referee2: | Ferrera, Tiago Silveira |
Resume: | O presente Trabalho de Conclusão de Curso (TCC) tem por objetivo analisar as estratégias lúdicas utilizadas no ensino de Ciências e Biologia. Com isso busca a resposta da seguinte pergunta: quais são as estratégias lúdicas utilizadas no ensino de Ciências/Biologia e como elas são abordadas no V Encontro Nacional de Ensino de Biologia (ENEBIO), no ano 2014? Ele está divido em três capítulos, no capítulo 1: HISTÓRIA DO LÚDICO NA EDUCAÇÃO, assim procurando mostrar o contexto histórico da ludicidade. No Capítulo 2: O LÚDICO NO CONTEXTO DA SALA DE AULA, abordando como o lúdico possui importância, no processo ensino aprendizagem do aluno em sala de aula. Já o capítulo 3: ESTRATÉGIAS LÚDICAS UTILIZADAS NO ENSINO DE CIÊNCIAS E BIOLOGIA, metodologias, resultado e discussão, por meio de uma metodologia qualitativa, de caráter descritivo e documental (bibliográfico), dando ênfase nas análises dos processos de ensino/aprendizado envolvidos em atividades lúdicas. |
Abstract: | The following Completion of Course Work (CCW) aims to analyze the recreational strategies utilized on Sciences and Biology education. Thereunto it is search the answer to the question: What are the recreational strategies utilized for the teaching of Science/Biology and how they are approach on the V Nacional Meeting of Biology Education (ENEBIO), on the year of 2014? The study is divided on three chapters, on 1st Chapter: LUDIC HISTORY IN EDUCATION, aiming to present the historical context of recreation. On 2nd Chapter: THE RECREATION ON CLASSROOM CONTEXT, approaching the importance of recreation, on the apprenticeship process of students on the classroom, and at the instructor formation. Thus, on the 3rd Chapter: RECREATIONAL STRATEGIES UTILIZED ON SCIENCES AND BIOLOGY TEACHING, methodologies, results and discussion, were conducted through a qualitative methodology, of descriptive and documental (bibliographic) character, focusing on process analysis of teaching/apprenticeship evolved on recreational activities |
Keywords: | Didática Ensino Educação Biologia Material didático |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal da Fronteira Sul |
Acronym of the institution: | UFFS |
College, Institute or Department: | Campus Cerro Largo |
Type of Access: | Acesso Aberto |
URI: | https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/2610 |
Issue Date: | 8-Dec-2017 |
Appears in Collections: | Ciências Biológicas - Licenciatura |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Oliveira'.pdf | 748.51 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.