Please use this identifier to cite or link to this item: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/2742
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Bitencourt, Thiago Bergler-
dc.creatorMohr, Ricardo-
dc.date2018-12-04-
dc.date.accessioned2019-04-12T19:30:53Z-
dc.date.available2019-04-12T19:30:53Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.urihttps://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/2742-
dc.description.abstractThe term everyday applies to express the everyday situations of everyday life, that is, what is present in our experience. In the school context, a pedagogical practice based on the use of everyday facts to teach scientific contents, can characterize the same as an important tool, but having a secondary role, that is, it serves as a simple example or illustration to deepen scientific concepts. Although the textbook has great importance in teaching, it presents a standardized, organized format, which in many cases, does not contemplate the reality of the students who will use it. Having in mind the textbooks, language is one of the points that most need careful evaluation. The indiscriminate use of scientific terms, without distinguishing their meanings from the terms of ordinary language, may preclude the mastery of scientific knowledge. Even if the choice of book takes into account student needs, socio-cultural context, relationship between theory and practice, and appropriate language, there will still be a need to supplement certain content with extra material.pt_BR
dc.description.resumoO termo cotidiano se aplica a expressar as situações corriqueiras do dia a dia, ou seja, aquilo que está presente em nossa vivência. No âmbito escolar, uma prática pedagógica baseada na utilização de fatos do cotidiano para ensinar conteúdos científicos, pode caracterizar o mesmo como uma ferramenta importante, mas tendo um papel secundário, ou seja, este servindo como mera exemplificação ou ilustração para aprofundar conceitos científicos. Apesar do livro didático ter grande importância no ensino, este apresenta um formato padronizado, organizado, que em muitos casos, não contempla a realidade dos alunos que irão utilizá-lo. Tendo-se em vista os livros didáticos, a linguagem é um dos pontos que mais necessitam de avaliação criteriosa. O uso indiscriminado de termos científicos, sem distinguir seus significados em relação aos termos da linguagem comum, pode impedir o domínio do conhecimento científico. Mesmo que a escolha do livro leve em consideração as necessidades do aluno, seu contexto sociocultural, relação entre teoria e prática, e linguagem apropriada, ainda assim, haverá a necessidade de suplementar determinados conteúdos com material extra.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Isac Soares Emidio (isac.emidio@uffs.edu.br) on 2019-04-12T13:30:42Z No. of bitstreams: 1 MOHR.pdf: 1026496 bytes, checksum: 4b039dc3edc58ebbe35afc7ab810ba31 (MD5)en
dc.description.provenanceApproved for entry into archive by Diego dos Santos Borba (dborba@uffs.edu.br) on 2019-04-12T19:30:53Z (GMT) No. of bitstreams: 1 MOHR.pdf: 1026496 bytes, checksum: 4b039dc3edc58ebbe35afc7ab810ba31 (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2019-04-12T19:30:53Z (GMT). No. of bitstreams: 1 MOHR.pdf: 1026496 bytes, checksum: 4b039dc3edc58ebbe35afc7ab810ba31 (MD5) Previous issue date: 2018en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal da Fronteira Sulpt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCampus Laranjeiras do Sulpt_BR
dc.publisher.initialsUFFSpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectLivro didáticopt_BR
dc.subjectLinguagempt_BR
dc.subjectEnsinopt_BR
dc.titleEnsino de química na escola do campo: análise de livros didáticospt_BR
dc.typeMonografiapt_BR
Appears in Collections:Interdisciplinar em Educação do Campo: Ciências Naturais, Matemática e Ciências Agrárias

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MOHR.pdf1 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.