Please use this identifier to cite or link to this item:
https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/2743
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Fey, Rubens | - |
dc.contributor.advisor-co1 | Ferreira, Priscila Ribeiro | - |
dc.creator | Teixeira, João Idenio | - |
dc.date | 2014-11-21 | - |
dc.date.accessioned | 2019-04-12T19:31:40Z | - |
dc.date.available | 2019-04-12T19:31:40Z | - |
dc.date.issued | 2014 | - |
dc.identifier.uri | https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/2743 | - |
dc.description.abstract | The choice of this theme is due to the finding of basic education teachers' difficulty in working with students only within a single environment that is the classroom, and cannot create opportunities for students to go out and experience a concrete knowledge in both math discipline as the discipline of science. This work aims experience and describe how the garden can and should be used as a pedagogical tool for teaching science and mathematics in the final years of elementary school. The garden can be seen as a theme that enables several discussions between various school subjects, especially in relation to the teaching of mathematics and science, therefore a topic that generates these involvements of content. One can relate the garden as a "Theme Generator" thus enabling an interdisciplinary knowledge to students. It was observed through math and science classes that have been applied directly in the garden environment, a learning by the students of the 6th school series Joany Ghilerme of Lima, which seeks to use the garden as a teaching tool, (in which) can (we) relate educational content that is according to actual situations of day to day problems of the students. | pt_BR |
dc.description.resumo | A escolha do presente tema se deve a constatação da dificuldade dos professores da educação básica em trabalhar com os alunos somente dentro de um único ambiente que é a sala de aula, e não podendo oportunizar aos alunos a saírem e vivenciar um conhecimento concreto, tanto na disciplina de matemática quanto na disciplina de ciências. O presente trabalho tem como finalidade vivenciar e descrever como a horta pode e deve ser usada como um instrumento pedagógico para o ensino de ciências e matemática nos anos finais do ensino fundamental. A horta pode ser vista como um tema que possibilita diversas discussões entre vários conteúdos escolares, principalmente em relação ao ensino da matemática e ciências, assim sendo um tema que gera esses envolvimentos dos conteúdos. Pode-se relacionar a horta como um “Tema Gerador” possibilitando assim um conhecimento interdisciplinar aos alunos. Foi possível observar, através de aulas de matemática e ciências que foram aplicadas diretamente no ambiente da horta, uma aprendizagem por meio dos alunos da 6° serie da escola Joany Ghilerme de Lima, o que busca o uso da horta como uma ferramenta de ensino, na qual podemos relacionar conteúdos educacionais que estão de acordo com situações reais de problemas do dia a dia dos alunos. | pt_BR |
dc.description.provenance | Submitted by Isac Soares Emidio (isac.emidio@uffs.edu.br) on 2019-04-12T11:37:40Z No. of bitstreams: 1 TEIXEIRA, J. I..pdf: 1285873 bytes, checksum: b10328ea5a18b5e95297857a3d892b76 (MD5) | en |
dc.description.provenance | Approved for entry into archive by Diego dos Santos Borba (dborba@uffs.edu.br) on 2019-04-12T19:31:40Z (GMT) No. of bitstreams: 1 TEIXEIRA, J. I..pdf: 1285873 bytes, checksum: b10328ea5a18b5e95297857a3d892b76 (MD5) | en |
dc.description.provenance | Made available in DSpace on 2019-04-12T19:31:40Z (GMT). No. of bitstreams: 1 TEIXEIRA, J. I..pdf: 1285873 bytes, checksum: b10328ea5a18b5e95297857a3d892b76 (MD5) Previous issue date: 2014 | en |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal da Fronteira Sul | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | Campus Laranjeiras do Sul | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFFS | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Ensino fundamental | pt_BR |
dc.subject | Didática | pt_BR |
dc.subject | Hortas | pt_BR |
dc.title | A horta escolar no aprendizado da matemática e ciências | pt_BR |
dc.type | Monografia | pt_BR |
Appears in Collections: | Interdisciplinar em Educação do Campo: Ciências Naturais, Matemática e Ciências Agrárias |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
TEIXEIRA, J. I..pdf | 1.26 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.