Please use this identifier to cite or link to this item: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/3127
Type: Monografia
Title: Objetos virtuais de aprendizagem: uma análise dos artigos científicos publicados no XII Encontro Nacional de Educação Matemática
Author: Heineck, Angélica Elis
First advisor: Borges, Pedro Augusto Pereira
Resume: Ferramentas como celulares e computadores vem assumindo espaço importante no dia a dia das pessoas e nos mais diversos espaços. Desta forma, considerando o ensino de matemática, se torna importante observar de que maneira estas ferramentas vêm sendo inseridas no contexto escolar. O estudo contempla o tema das Tecnologias de Informação e Comunicação-TIC na Educação Matemática e tem como problema de pesquisa a seguinte questão: quais os principais enfoques presentes nos artigos publicados nos anais do XII ENEM – Encontro Nacional de Educação Matemática, quanto a utilização das TIC no ensino de matemática? A pesquisa inserese na perspectiva qualitativa, com delineamento bibliográfico, contemplando a localização, identificação e análise de artigos científicos publicados. Para esta análise, cinco categorias que contemplam diferentes abordagens na utilização das TIC em sala de aula, foram definidas: utilização das TIC como ferramenta (geração de algum resultado), ferramenta para ilustrar conceitos, estudo dirigido e atividades em sequência, atividades envolvendo programação e, jogos. Os resultados apontam para as categorias definidas na pesquisa, e buscam compreender de que forma algumas foram mais frequentes que as demais, observando quais os possíveis fatores envolvidos nestes resultados.
Abstract: Tools like smartphones and computers have been getting important place in people's life and in the most different spaces. So, considering the teaching of mathematics, it is important to observe how these tools have been inserted in the school context. The study contemplates the subject of Information and Communication Technologies (TIC) in Mathematics Education and has as a research point the following question: what are the main approaches present in the articles published in the annals of the XII ENEM – Encontro Nacional de Educação Matemática, regarding the use of TIC in math teaching? The research is part of the qualitative perspective, with a bibliographic design, including the localization, identification and analysis of published scientific articles. For this analysis, five categories that include different approaches in the use of ICT in the classroom, were defined: use of TIC as a tool (the produce of some result), tool to illustrate concepts, directed study and activities in sequence, activities involving programming and games. The results point to the categories defined in the research, and seek to understand how some were more frequent than the others, looking at the possible factors involved in these results.
Keywords: Matemática
Ensino
Computador no ensino
Tecnologia educacional
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal da Fronteira Sul
Acronym of the institution: UFFS
College, Institute or Department: Campus Chapecó
Type of Access: Acesso Aberto
URI: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/3127
Issue Date: 2019
Appears in Collections:Matemática

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
HEINECK.pdf635.75 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.