Please use this identifier to cite or link to this item: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/3595
Type: Monografia
Title: Inclusão de alunos com deficiência auditiva e surdez no ensino regular
Author: Seib, Gracieli
First advisor: Uhmann, Rosangela Ines Matos
metadata.dc.contributor.referee1: Rigo, Neusete Machado
metadata.dc.contributor.referee2: Uhmann, Silvana Matos
Resume: A educação inclusiva é um tema que requer atenção no meio educacional, pois tendo o aluno com deficiência ou não, todos têm direito ao ensino de qualidade, garantido e amparado por Lei. Mas quando se trata de alunos com deficiência, podendo ser: visual, auditiva, física, múltiplas dentre outras, estes na maioria das vezes, são discriminados inconscientemente no ambiente em que estudam e/ou trabalham na sociedade que vivemos. Este é um processo de exclusão que precisa ser superado. Com tal preocupação, nosso objetivo se constituiu em investigar nos artigos da Revista Química Nova na Escola (QNE), as estratégias de ensino usadas por meio dos materiais didáticos adaptados no processo de ensino junto aos alunos que possuem deficiência auditiva e surdez. O que implicou em fazermos uma revisão bibliográfica com os descritores: “Surdez, Surdo, Inclusiva, Inclusão, Deficiência Auditiva” em todas as edições da QNE (1995 a 2019). Portanto, trabalhar junto aos alunos com deficiência auditiva e surdez exige conhecimento e compreensão sobre as especificidades e implicações de cada caso, que necessitam de atenção e reflexão na ação docente. Requer entender e valorizar os diferentes potenciais fazendo uso de variados materiais adaptados, entendendo o quanto esses são importantes no processo de ensinar e aprender.
Abstract: Inclusive education is a theme that requires attention in the educational environment, because if the student is disabled or not, all have the right to quality education, guaranteed and protected by law. But when it comes to students with disabilities, it can be: visual, auditory, physical, multiple among others, these are most often unconsciously discriminated in the environment in which they study and/or work in the society we live, a process of exclusion that needs to be overcome. With such concern, our objective was to investigate in the articles of the journal Química Nova na Escola (QNE), the teaching strategies used through teaching materials adapted in the teaching process with students who have hearing loss and/or deafness. What implied in making a bibliographic review with the descriptors: "Deafness, Deaf, Inclusive, Inclusion, Hearing Impaired" in all editions of QNE (1995 to 2019). Therefore, working with students with hearing loss and/or deafness requires knowledge and understanding about the specificities and implications of each case, which need attention and reflection in the teaching action. It requires understanding and valuing the different potentials making use of various adapted materials, understanding how important these are in the process of teaching and learning.
Keywords: Educação inclusiva
Surdez
Educação
Ensino e aprendizagem
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal da Fronteira Sul
Acronym of the institution: UFFS
College, Institute or Department: Campus Cerro Largo
Type of Access: Acesso Aberto
URI: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/3595
Issue Date: 12-Dec-2019
Appears in Collections:Química

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
SEIB.pdf586,75 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.