Please use this identifier to cite or link to this item: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/3795
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Reichert, Janice Teresinha-
dc.contributor.referee1Sombrio, Graziela de Souza-
dc.contributor.referee2Marcon, Divane-
dc.creatorHorbach, Ivan Carlos-
dc.date2020-07-09-
dc.date.accessioned2020-09-08T18:50:40Z-
dc.date.available2020-07-21-
dc.date.available2020-09-08T18:50:40Z-
dc.date.issued2020-07-09-
dc.identifier.urihttps://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/3795-
dc.description.abstractThe expression “Computational Thinking” was introduced by Jeannete Wing in 2006 asa skill that involves problem-solving, understanding human behavior and abstraction ofideas. One of the ways of approaching “Computational Thinking” in Basic Educationis the use of software to the introduce programming, such as Scratch. Therefore,with theoretical basis in Ausubel’s Meaningful Learning and in the ideas of Papert’sConstructionism, this work presents the results of the elaboration and application of adidactic sequence, which used Scratch as a tool for learning the similarity content oftriangles. The case study, with a duration of 20 hours in class, occurred with studentsfrom the 9thgrade of Basic Education in a public school. This data was collected byquestionnaires, before and after applying the didactic sequence and the elaboration ofa final project by the participants. The analysis of the results was realized by qualitativeway, highlighting the meaningful learning, according to Ausubel, of the content similarityof triangles.pt_BR
dc.description.resumoO termo “Pensamento Computacional” foi introduzido por Jeannete Wing em 2006como uma habilidade que envolve a resolução de problemas, compreensão do com-portamento humano e abstração de ideias. Uma das formas de abordagem do Pensamento Computacional na Educação Básica é a utilização de softwares de introdução à programação, como por exemplo o Scratch. Neste sentido, com fundamentação teórica na Aprendizagem Significativa de Ausubel e nas ideias do Construcionismo de Papert, este trabalho apresenta os resultados da elaboração e aplicação de umas equência didática, que utilizou como ferramenta o Scratch para a aprendizagem doconteúdo de semelhança de triângulos. O estudo de caso, com duração de 20 horas-aula, ocorreu com uma turma do 9ºano do Ensino Fundamental de uma escola pública municipal. Para a coleta de dados utilizou-se questionários, antes e após a aplicação da sequência didática e a elaboração de um projeto final pelos participantes. A análise dos resultados, realizada de forma qualitativa, destacou o processo de aprendizagem significativa, segundo Ausubel, do conteúdo de semelhança de triângulos.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Rafael Pinheiro de Almeida (rafael.almeida@uffs.edu.br) on 2020-07-22T02:17:50Z No. of bitstreams: 1 HORBACH.pdf: 7979856 bytes, checksum: cad2bb43e767b718128f754cb6a98a69 (MD5)en
dc.description.provenanceApproved for entry into archive by Franciele Scaglioni da Cruz (franciele.cruz@uffs.edu.br) on 2020-09-08T18:50:40Z (GMT) No. of bitstreams: 1 HORBACH.pdf: 7979856 bytes, checksum: cad2bb43e767b718128f754cb6a98a69 (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2020-09-08T18:50:40Z (GMT). No. of bitstreams: 1 HORBACH.pdf: 7979856 bytes, checksum: cad2bb43e767b718128f754cb6a98a69 (MD5) Previous issue date: 2020-07-09en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal da Fronteira Sulpt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCampus Chapecópt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação Profissional em Matemática em Rede Nacionalpt_BR
dc.publisher.initialsUFFSpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação escolar básicapt_BR
dc.subjectEnsino e aprendizagempt_BR
dc.subjectMatemáticapt_BR
dc.subjectEnsino fundamentalpt_BR
dc.subjectEnsino por computadorpt_BR
dc.titleSemelhança de triângulos: um estudo propositivo atráves do Scratchpt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.levelMestrado Profissionalpt_BR
Appears in Collections:Programa de Pós-Graduação Profissional em Matemática em Rede Nacional

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
HORBACH.pdf7.79 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.