Please use this identifier to cite or link to this item:
https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/403
Type: | Monografia |
Title: | Educação inclusiva e práticas pedagógicas: um estudo de caso em espaço escolar |
Author: | Richter, Camila |
First advisor: | Ziesmann, Cleusa Inês |
metadata.dc.contributor.referee1: | Bolter, Serli Genz |
metadata.dc.contributor.referee2: | Wenzel, Judite Scherer |
Resume: | Este trabalho apresenta os resultados de uma pesquisa queinvestigou sobre a educação inclusiva e o atendimento educacional especializado oferecido a alunos que estão matriculados em escolas do município de Cerro Largo. O objetivo foi de conhecer quais são as práticas pedagógicas utilizadas pelos professores das escolas de educação especial e de ensino regular para efetivar o processo de ensino e aprendizagem, considerando as diversidades em sala de aula, com vistas à promoção e garantia da inclusão de todos os alunos.A pesquisa se insere na modalidade estudo de caso. A intenção da pesquisa é contribuir para a melhoria das práticas pedagógicas adotadas nas escolas, priorizando processos de ensino e de aprendizagem de qualidade, especialmente quando se tratar de crianças com deficiência. Ao mesmo tempo, o propósito da pesquisa é contribuir para a formação docente, com o fim de propor uma discussão sobre educação inclusiva de qualidade para todos. Dessa forma, esta pesquisa pretende indicar melhorias nas ações pedagógicas referentes às práticas pedagógicas e ao processo formativo de professores para o atendimento de crianças com deficiência, tanto na educação básica do ensino regular, como nas escolas de educação especial, beneficiando diretamente os sujeitos envolvidos. |
Abstract: | This paper presents the results of a research that investigated on inclusive education and the specialized educational service offered to students who are enrolled in schools in the municipality of Cerro Largo. The objective was to know which are the pedagogical practices used by the teachers of the special education schools and regular education schools to effect the process of teaching and learning, considering the diversities in the classroom, with views to the promotion and guarantee of the inclusion of all students . The research is part of the case study modality. The intention of the research is to contribute to the improvement of pedagogical practices adopted in schools, prioritizing processes of teaching and learning of quality, especially when dealing with children with disabilities. At the same time, the purpose of the research is to contribute to teacher training, in order to propose a discussion on inclusive quality education for all. Thus, this research intends to indicate improvements in the pedagogical actions regarding the pedagogical practices and the formative process of teachers for the care of children with disabilities, both in the basic education of regular education, and in the special education schools, directly benefiting the subjects involved. |
Keywords: | Educação inclusiva Educação especializada Práticas pedagógicas Formação de professores Ensino regular Didática Ensino especial |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal da Fronteira Sul |
Acronym of the institution: | UFFS |
College, Institute or Department: | Campus Cerro Largo |
Type of Access: | Acesso Aberto |
URI: | https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/403 |
Issue Date: | 1-Dec-2016 |
Appears in Collections: | Ciências Biológicas - Licenciatura |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
RICHTER.pdf | 850.82 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.