Please use this identifier to cite or link to this item: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/4294
Type: Monografia
Title: Ensino de história para surdos: perspectivas e possibilidades
Author: Sotoriva, Maicon
First advisor: Lepke, Sonize
metadata.dc.contributor.referee1: Ziesmann, Cleusa Inês
metadata.dc.contributor.referee2: Souza, Fábio Francisco Feltrin de
Resume: Este estudo tem como objetivo principal analisar como ocorre o ensino na disciplina de História para estudantes surdos na educação regular. Seu desenvolvimento se deu a partir de uma pesquisa bibliográfica e qualitativa com base em artigos, teses e dissertações da Biblioteca de Teses e Dissertações (BDTD), vinculada ao site do Instituto Brasileiro de Informação e Ciências em Tecnologia e do Scientific Electronic Library Online (Scielo), utilizando o recorte temporal de 2000-2019. Os dados foram submetidos a Análise Textual Discursiva (ATD) de Moraes e Galiazzi (2007). Os estudos demonstram que professores têm buscado diferentes opções metodológicas para ensinar História para o estudante surdo, fazendo uso de tecnologias como blogs, softwares e ferramentas sem custos disponíveis na internet, contudo, nas escolas em que é inexistente o acesso a estas ferramentas, demonstram que é possível usar de estratégias com uso de imagens e objetos com os quais o estudante surdo possa fazer relações e construir conhecimentos. A partir deste estudo foi possível verificar que a maior dificuldade relatada pelos professores tem sido a falta formação pedagógica para proficiência em Libras (Língua Brasileira de Sinais).
Abstract: The main objective of this study is to analyze how the teaching of History is taught to deaf students in regular education. Its development was based on a bibliographical and qualitative research based on articles, theses and dissertations from the Theses and Dissertations Library (BDTD), linked to the website of the Brazilian Institute of Information and Sciences in Technology and the Scientific Electronic Library Online (Scielo), using the 2000-2019 time frame. Data were submitted to Textual Discursive Analysis (ATD) by Moraes and Galiazzi (2007). Studies show that teachers have sought different methodological options to teach history to deaf students, making use of technologies such as blogs, software and free tools available on the internet, however, in schools where there is no access to these tools, they demonstrate that it is possible to use strategies with the use of images and objects with which the deaf student can make relationships and build knowledge. From this study it was possible to verify that the greatest difficulty reported by teachers has been the lack of pedagogical training for proficiency in Libras (Brazilian Sign Language).
Keywords: Ensino de História
Surdos
Educação Inclusiva
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal da Fronteira Sul
Acronym of the institution: UFFS
College, Institute or Department: Campus Erechim
Type of Access: Acesso Aberto
URI: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/4294
Issue Date: May-2021
Appears in Collections:História

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
SOTORIVA.pdf364,54 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.