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Campo DCValorIdioma
dc.contributor.advisor1Mohr, Naira Estela Roesler-
dc.contributor.referee1Irgang, Silvania Regina Pellenz-
dc.contributor.referee2Moreira, Ivana Aparecida Weissbach-
dc.creatorPimentel, Diuliana Chiaradia-
dc.date2021-05-20-
dc.date.accessioned2021-07-26T14:53:24Z-
dc.date.available2021-06-30-
dc.date.available2021-07-26T14:53:24Z-
dc.date.issued2021-05-
dc.identifier.urihttps://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/4326-
dc.description.abstractThe atuation field of professionals qualified in teaching is usually linked to the formal field of teaching, represented by public and/or privated schools. Recognizing that educational actions also occur in other places, the focus of this research deals with the possibilities, responsibilities, and challenges of the insertion of pedagogues in non-formal educational spaces, more specifically in Social Assistance. For this, a qualitative approach was used, based on a bibliographic, documental and field research. The bibliographic research supported the delimitation of concepts, considering that the theoretical trends that seek to define non-formal education are dynamic and not always consensual, for this we used as theoretical contributions Saviani (2013), Libâneo (2010, 2011, 2012), Brandão (2007), Freire (1987, 1996, 2000), Gadotti (1983, 1991), Gohn (2010, 2011), among others. The documental study, on the other hand, allowed for the understanding of what the legislation says about some topics. From a perspective of social transformation we rely fundamentally on the approaches of liberation, emancipation and autonomy, considering them as the basis for the discussion of the pedagogue's role and attributions in non-formal education. In the field research, interviews were conducted with three pedagogues, who work in Social Assistance in the city of Erechim, using content analysis as the approach used for data interpretation and treatment. The study addresses the relationship between Social Assistance and education, bringing to the debate an understanding of the world of work and the generation of inequalities, especially in the Brazilian case. It also brings reflections about the field of pedagogy as a science of education, which involves a broad process of theoretical and methodological training. The investigation carried out reaffirmed the understanding that the role of pedagogues is not restricted to the classroom environment, and that they have several attributions in non-formal educational spaces. In the case studied, the activities performed by the pedagogues range from planning and developing collective projects to home visits. The participants raised, as main challenges of their performance, aspects related to initial training and the lack of appreciation as a specialized professional in the composition of multidisciplinary care teams. The conclusion is that the presence of these professionals in Social Assistance is important, because they have specific characteristics of mediation with the subjects, through listening, observation, and dialogue, in order to plan possible interventions. These mediations supported by the perspective of 'subject recognition' broaden the processes of awareness in the search for rights, promote autonomy, and can contribute to overcoming vulnerability(ies).pt_BR
dc.description.resumoO campo de atuação dos profissionais habilitados em pedagogia está usualmente relacionado com o ambiente formal de ensino, representado, sobretudo por escolas públicas e/ou privadas, reconhecendo que ações educativas ocorrem também em outros locais, o foco desta pesquisa trata das possibilidades de inserção dos pedagogos na Assistência Social do município de Erechim – RS. Para isso, foi utilizada uma abordagem qualitativa, a partir de uma pesquisa bibliográfica, documental e de campo. A pesquisa bibliográfica subsidiou a delimitação dos conceitos, tendo em vista que as tendências teóricas que buscam definir a educação não formal são dinâmicas e nem sempre consensuais, para isso utilizamos como aportes teóricos Saviani (2013), Libâneo (2010, 2011, 2012), Brandão (2007), Freire (1987, 1996, 2000), Gadotti (1983, 1991), Gohn (2010, 2011), entre outros. Já a documental permitiu compreender o que as legislações dispõem sobre alguns temas. Partindo de uma perspectiva de transformação social nos valemos fundamentalmente das abordagens de libertação, emancipação e autonomia, considerando-as como basilar para a discussão do papel e das atribuições do pedagogo na educação não formal. Na pesquisa de campo, foram realizadas entrevistas com três pedagogas, que atuam na Assistência Social no município de Erechim, tendo a análise de conteúdo, como abordagem utilizada para interpretação e tratamento dos dados. O estudo aborda a relação entre Assistência Social e educação, trazendo para o debate a compreensão sobre o mundo do trabalho e a geração de desigualdades, principalmente no caso brasileiro. Traz também reflexões sobre o campo da pedagogia enquanto ciência da educação, que envolve um processo amplo de formação teórica e metodológica. A investigação realizada reafirmou a compreensão que o papel dos/as pedagogos/as não é restrito ao ambiente sala de aula, sendo que estes/as possuem diversas atribuições nos espaços não formais de educação. No caso estudado, as atividades realizadas pelas pedagogas vão desde planejamento e desenvolvimento de projetos coletivos, até visitas domiciliares. As participantes levantaram, como principais desafios de sua atuação, aspectos ligados a formação inicial e a falta de valorização como profissional especializado na composição das equipes de atendimento multidisciplinar. Conclui-se que a presença destes/as profissionais na Assistência Social é importante, pois possuem características específicas de mediação com os sujeitos, através da escuta, observação e diálogo, a fim de planejar intervenções possíveis. Estas mediações amparadas na perspectiva de "reconhecimento dos sujeitos" ampliam os processos de conscientização na busca de direitos, promovem a autonomia e podem contribuir para minimizar alguma(s) vulnerabilidade(s).pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Thiago Menezes Cairo (thiago.cairo@uffs.edu.br) on 2021-07-14T17:27:34Z No. of bitstreams: 1 PIMENTEL.pdf: 1263783 bytes, checksum: 13be9655dce0c1bda94e776f0ec649f9 (MD5)en
dc.description.provenanceApproved for entry into archive by Franciele Scaglioni da Cruz (franciele.cruz@uffs.edu.br) on 2021-07-26T14:53:24Z (GMT) No. of bitstreams: 1 PIMENTEL.pdf: 1263783 bytes, checksum: 13be9655dce0c1bda94e776f0ec649f9 (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2021-07-26T14:53:24Z (GMT). No. of bitstreams: 1 PIMENTEL.pdf: 1263783 bytes, checksum: 13be9655dce0c1bda94e776f0ec649f9 (MD5) Previous issue date: 2021-05en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal da Fronteira Sulpt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCampus Erechimpt_BR
dc.publisher.initialsUFFSpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação Não Formalpt_BR
dc.subjectAssistência Socialpt_BR
dc.subjectPedagogopt_BR
dc.titlePara além dos muros da escola: o pedagogo na assistência social atuando no município de Erechim - RSpt_BR
dc.typeMonografiapt_BR
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