Please use this identifier to cite or link to this item:
https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/4585
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Petry, Vitor José | - |
dc.creator | Bellotto, Vanessa Boscari | - |
dc.date | 2019 | - |
dc.date.accessioned | 2021-09-29T12:19:01Z | - |
dc.date.available | 2021-09-29T12:19:01Z | - |
dc.date.issued | 2019 | - |
dc.identifier.uri | https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/4585 | - |
dc.description.abstract | This research, proposes the use of methodological combinations of Hybrid Teaching with the rotation model from the organization of didactic sequences and the use of innovative and alternate environments. The subjects of the research were students from the ninth grade of Elementary School and the third year of High School from a private school, located in Curitibanos, SC. The qualitative research tried to identify aspects related to the development of student’s autonomy through the personalization of Mathematics teaching that could lead, above all, to the motivation and enhancement of students learning associated to the development of their skills and abilities during this process. Data were collected through several instruments, such as activities performed by respondents, written evaluations, photos, reports with testimonials from the respondents and observations made by the researcher through the field journal. The process of analysis of the collected data took place in the discursive textual form. The investigation concluded that, during the application of the didactic sequences, the process of developing student’s autonomy was evidenced, it was facilitated by the use of pedagogical resources which favors the proactivity, collaboration and flexibility of the study of objects aiming the knowledge approached, this is, Plain and Analytical Geometry. | pt_BR |
dc.description.resumo | Nesta pesquisa, propõe-se a utilização de combinações metodológicas de Ensino Híbrido com o modelo de rotação a partir da organização de sequências didáticas e da utilização de ambientes inovadores e alternados. Os sujeitos da pesquisa foram alunos do nono ano do Ensino Fundamental e do terceiro ano do Ensino Médio em uma escola particular, localizada no município de Curitibanos, SC. Ao longo da investigação, de caráter qualitativo, buscou-se identificar aspectos relacionados ao desenvolvimento da autonomia dos educandos, através da personalização do ensino da Matemática que pudesse levar, sobretudo, à motivação e à potencialização da aprendizagem do aluno, por meio do desenvolvimento de suas competências e habilidades durante esse processo. A coleta de dados se deu por diversos instrumentos, como atividades realizadas pelos pesquisados, avaliações escritas, fotos, relatórios com depoimentos dos pesquisados e observações feitas pela pesquisadora por intermédio do diário de campo. O processo de análise dos dados coletados se deu na forma textual discursiva. A investigação permitiu concluir que, durante a aplicação das sequências didáticas, evidenciou-se o processo de desenvolvimento da autonomia dos estudantes, facilitado pela utilização de recursos pedagógicos que favorecem a proatividade, a colaboração e a flexibilidade do estudo dos objetos do conhecimento abordados, isto é, Geometria Plana e Geometria Analítica. | pt_BR |
dc.description.provenance | Submitted by Franciele Scaglioni da Cruz (franciele.cruz@uffs.edu.br) on 2021-09-29T12:18:44Z No. of bitstreams: 1 BELLOTTO.pdf: 5162666 bytes, checksum: 2eeba94199c55d164e3f1198795c59f5 (MD5) | en |
dc.description.provenance | Approved for entry into archive by Franciele Scaglioni da Cruz (franciele.cruz@uffs.edu.br) on 2021-09-29T12:19:01Z (GMT) No. of bitstreams: 1 BELLOTTO.pdf: 5162666 bytes, checksum: 2eeba94199c55d164e3f1198795c59f5 (MD5) | en |
dc.description.provenance | Made available in DSpace on 2021-09-29T12:19:01Z (GMT). No. of bitstreams: 1 BELLOTTO.pdf: 5162666 bytes, checksum: 2eeba94199c55d164e3f1198795c59f5 (MD5) Previous issue date: 2019 | en |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal da Fronteira Sul | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | Campus Chapecó | pt_BR |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação Profissional em Matemática em Rede Nacional | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFFS | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Ensino fundamental | pt_BR |
dc.subject | Ensino médio | pt_BR |
dc.subject | Matemática | pt_BR |
dc.subject | Métodos de ensino | pt_BR |
dc.subject | Ensino e aprendizagem | pt_BR |
dc.title | O ensino de matemática e o processo de construção da autonomia do aluno através das metodologias ativas e híbridas | pt_BR |
dc.type | Dissertação | pt_BR |
dc.level | Mestrado | pt_BR |
Appears in Collections: | Programa de Pós-Graduação Profissional em Matemática em Rede Nacional |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
BELLOTTO.pdf | 5.04 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.