Please use this identifier to cite or link to this item:
https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/4598
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Scheffer, Nilce Fátima | - |
dc.creator | Mueller, Sibele | - |
dc.date | 2019 | - |
dc.date.accessioned | 2021-09-30T17:03:39Z | - |
dc.date.available | 2021-09-30T17:03:39Z | - |
dc.date.issued | 2019 | - |
dc.identifier.uri | https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/4598 | - |
dc.description.abstract | The current research is inserted in the Educational Policies of the Post-Graduate Program of Master in Education in the Federal University of Fronteira Sul - UFFS. The study addresses a discussion about the implications of the Professor Online system in the educational management process, aproaching concepts about public policies, democratic school management and the use of information and communication technologies in the school environment. Therefore, the research application took place in the state public schools covered by the Education Management (GERED) of Itapiranga, Santa Catarina, guided by the study´s objective that consists in knowing the implications of the Professor Online system for the school management development in state public schools in the west of Santa Catarina. This work has a qualitative perspective, because it consists of data collection with teachers and school managers working in the schools belonging to the exposed context. The analysis of the collected data considered Bardin's categorization technique, where the results are presented and enriched with theoretical references, discussing them, in the light of public policies, considering the implications of the Professor Online system for the educational management process. As a result of the research, four categories related to the research's main points were evidenced: use of technological tools in the educational environment; educational management and its relationship to technology; observation and analysis of public policies and government initiatives in the state of Santa Catarina and general evaluation of the Professor Online system. Through the analysis of these categories it is highlighted the evolution and importance of the use of technologies in the school environment, the need for good use of these technologies in order to favor the actions performed in the education field, the advantage of having access to information provided by the Professor Online system, especially to monitor school activities and students' academic performance, which favors and contributes to democratic and collaborative management and the engagement of school community to improve the quality of the teaching process. It was also evidenced the difficulty related to public policies regarding the autonomy and participation of school community in their development process and the lack of financial resources for the application of public policies in education. | pt_BR |
dc.description.resumo | A presente pesquisa está inserida na linha de Políticas Educacionais do Programa de PósGraduação de Mestrado em Educação da Universidade Federal da Fronteira Sul – UFFS. Quanto ao estudo aborda uma discussão a respeito das implicações do sistema Professor Online no processo de gestão educacional, aprofundando conceitos sobre políticas públicas, gestão escolar democrática e a utilização de tecnologias da informação e comunicação no ambiente escolar. Para tanto, o contexto de realização da pesquisa deu-se nas escolas de educação pública estadual de abrangência da Gerência de Educação (GERED) de Itapiranga, Santa Catarina, guiando-se pelo objetivo do trabalho que consiste em conhecer as implicações do sistema Professor Online para o desenvolvimento da gestão escolar nas escolas públicas estaduais da região do extremo-oeste de Santa Catarina. Este trabalho situa-se na perspectiva qualitativa, pois consiste de coleta de dados realizada com professores e gestores escolares atuantes nas escolas pertencentes ao contexto exposto. A análise dos dados coletados considerou a técnica de categorização de Bardin. A discussão dos resultados é apresentada e enriquecida na interação com os referenciais teóricos, discutindo-os, à luz das políticas públicas, tendo em vista as implicações do sistema Professor Online para o processo de gestão educacional. Como resultado da pesquisa, evidenciaram-se quatro categorias relacionadas aos pontos centrais da pesquisa: utilização de ferramentas tecnológicas no ambiente educacional; gestão educacional e sua relação com a tecnologia; observação e análise das políticas públicas e iniciativas do governo no estado de Santa Catarina e considerações gerais do sistema Professor Online. Por meio da análise destas categorias destacam-se a evolução e a importância do uso de tecnologias no ambiente escolar, a necessidade de boa utilização destas tecnologias de modo a favorecer as ações realizadas no campo da educação, a vantagem do acesso à informação proporcionado pelo sistema Professor Online, em especial pela possibilidade de acompanhar as atividades escolares e o desempenho acadêmico dos alunos, que favorece e contribui para a gestão democrática e colaborativa e o engajamento da comunidade escolar para com a melhora da qualidade no processo de ensino. Evidenciou-se também a dificuldade relacionada às políticas públicas quanto à autonomia e participação da comunidade escolar no seu processo de desenvolvimento e a dificuldade em relação à falta de recursos financeiros para a aplicação de políticas públicas na educação. | pt_BR |
dc.description.provenance | Submitted by Franciele Scaglioni da Cruz (franciele.cruz@uffs.edu.br) on 2021-09-30T17:00:39Z No. of bitstreams: 1 MUELLER.pdf: 2170524 bytes, checksum: c5cfb672eba677f07b7711625b790449 (MD5) | en |
dc.description.provenance | Approved for entry into archive by Franciele Scaglioni da Cruz (franciele.cruz@uffs.edu.br) on 2021-09-30T17:03:39Z (GMT) No. of bitstreams: 1 MUELLER.pdf: 2170524 bytes, checksum: c5cfb672eba677f07b7711625b790449 (MD5) | en |
dc.description.provenance | Made available in DSpace on 2021-09-30T17:03:39Z (GMT). No. of bitstreams: 1 MUELLER.pdf: 2170524 bytes, checksum: c5cfb672eba677f07b7711625b790449 (MD5) Previous issue date: 2019 | en |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal da Fronteira Sul | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | Campus Chapecó | pt_BR |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Educação | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFFS | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Política educacional | pt_BR |
dc.subject | Políticas públicas | pt_BR |
dc.subject | Administração da educação | pt_BR |
dc.subject | Tecnologia da informação e comunicação (TIC) | pt_BR |
dc.title | Implicações do sistema Professor Online para a gestão escolar no extremo oeste de Santa Catarina: uma discussão em políticas públicas para educação | pt_BR |
dc.type | Dissertação | pt_BR |
dc.level | Mestrado | pt_BR |
Appears in Collections: | Programa de Pós-Graduação em Educação |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
MUELLER.pdf | 2.12 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.